Canceled-X-Men-movies

7 فیلم کنسل شده X-Men و دلیل کنسل شدنشان

کمپانی فاکس با اینکه بیش از 12 فیلم از دنیای جهش یافته‌ها و مردان ایکس ساخته، برای چند فیلم دیگه هم برنامه داشت که متاسفانه یا خوشبختانه لغو شدن، در این مقاله این معرفی فیلم‌ها و دلیل لغو شدن اونها رو میخونید.

مردان ایکس در سال 1963 توسط استن لی و جک کربی خلق شدن و از اون به بعد تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین دارایی‌های مارول.جهش یافته‌ها قهرمان‌های متفاوتی بودن که تازه پا به دنیای کمیک گزاشتن و طیف خیلی گسترده ای از جامعه رو در بر میگرفتن، هر کسی میتونست یه جهش یافته باشه و تبدیل به مردان ایکس بشه کافی بود ژن ایکس رو داشته باشه. همین موضوع باعث شده بود افراد خیلی زیادی به کمیک‌های اونها علاقه نشون بدن. بعد از شهرت جهانی کمیک های ایکس من یک مجموعه سریالی کارتونی بسیار محبوب هم بر اساس این شخصیت‌ها ساخته شد که به محبوبیت بیشتر اونها کمک کرد.

همونطور که کمیک‌های X-Men اهمیت زیادی برای مارول داشتن و تحول خوبی ایجاد کردن فیلم‌های مردان ایکس هم در دنیای سینما نقش بزرگی رو ایفا کردن. این فرانچایز آغازگر دوره مدرن فیلم‌های ابرقهرمانی بود که راه رو برای MCU هموار کرد. این کار با اولین فیلم X-Men در سال 2000 شروع شد و تا جایی ادامه پیدا کرد که اسپین اف، پیش درآمد و کراس اوور ( Days of Future Past)  هم ساخته شد. علاوه بر اینها شاهد فیلم‌های ددپول و لوگان بودیم که لحن کاملا متفاوتی داشت و تنوعی به این مجموعه دادن چیزی که تقریبا در دنیای سینمایی مارول شاهدش نیستیم و میبینیم که همه فیلم ها با یک لحن ساخته شدن البته به نظر میرسه در آینده قراره شاهد تغییراتی در این زمینه باشیم. به هر حال این کاریه که فاکس قبلا انجام داده و در یک فرانچایز شاهد لحن و ریتم متفاوتی در فیلم‌ها بودیم حتی آخرین فیلم این مجموعه یعنی “جهش یافته‌های جدید” با اینکه فیلم موفقی نبود اما سعی کرد ژانر ترسناک، مهیج و روانشناختی رو وارد دنیای ابرقهرمانی کنه.

اما حالا به لطف خریده شدن فاکس توسط دیزنی تمام حق مالکیت مردان ایکس به دست مارول برگشته که یعنی احتمالا شاهد ریبوت ایکس من خواهیم بود تا بتونن وارد MCU بشن. اما از اینها بگزریم و بریم سراغ موضوع اصلی یعنی 7 فیلمی  که برنامه ساختشون وجود داشت اما کنسل شدن، با کامیکان همراه باشیدتا خلاصه و دلیل کنسل شدنشون رو ببینیم. 

X-Men Origins: Magneto

رهبر انجمن برادری جهش یافته‌ها  (Brotherhood of Mutants) و یکی از قوی‌ترین جهش‌یافته‌ها در نوع خودش. مگنیتو همیشه در بین محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای ایکس من قرار میگیره و خب دلیل خوبی هم براش وجود داره: مگنیتو نه تنها قدرتهای عالی داره (کنترل و ایجاد میدان مغناطیسی) بلکه گذشته‌ای باور نکردی در پشت این شخصیت وجود داره(بازمانده هولوکاست). و خب طبیعیه که وقتی حق مالکیت چنین شخصیتی در دست یک شرکت باشه فیلم اختصاصی اون رو بسازه، فاکس هم دقیقا همین قصد رو داشت که متاسفانه اورجین مگنیتو هیچوقت به دنیای سینمایی راه پیدا نکرد.

عنوان X-Men Origins: Magneto بعد از فیلم X-Men Origins: Wolverine قرار بود دومین قسمت از مجموعه پیش درآمد شخصیت‌های ایکس من باشه. فاکس Sheldon Turner رو استخدام کرد تا در سال 2004 فیلمنامه اون رو بنویسه تا اینکه سه سال بعد David S. Goyer رو برای کارگردانی فیلم استخدام کرد. بخش زیادی از این فیلم روی تجربیات مگنیتو در دوره هولوکاست تمرکز داشت و قرار بود انتقامش از نازی‌هایی که اون رو شکنجه دادن و پدرو مادرش رو کشتن نشون بده. انتظار میرفت برای نقش مگنتو جوان یک بازیگر تقریبا 20 ساله انتخاب بشه، اما Ian McKellen که در سه گانه اول نقش مگنیتو رو بازی کرده بود اعلام کرد تمایل داره نقش خودش رو در این فیلم تکرار کنه حتی با استفاده از CGI برای کم کردن سن .

فیلم “ریشه‌های مردان ایکس: مگنیتو” زیر نظر کارگردانش David S. Goyer به کار خودش ادامه داد و قرار بود داستان جوانی پرفسور رو هم در کنار مگنیتو نشون بده که با یک دشمن مشترک مقابله میکنن اما سال 2009 یک رقیب برای این فیلم توسط خود فاکس در دستور ساخت قرار گرفت.  فیلم X-Men: First Class مراحل ساختش شروع شد و اگه فیلم رو دیده باشید میدونید که بخشی از اورجین مگنیتو رو هم نشون میده و داستان جوانی شخصیت‌ها رو روایت میکنه و همین شباهت و تداخل اتفاقات این دو فیلم با هم باعث شد فاکس X-Men Origins: Magneto رو کاملا کنسل کنه.

کراس اوور X-Men/Daredevil/Fantastic Four

x-men

حدود یک سال قبل از اینکه مارول استودیو فیلم پرفروش The Avengers رو در سال 2012 منتشر کنه، فاکس خیلی بی سروصدا در حال ساخت یک رویداد کراس اوور ابرقهرمانی از شخصیت‌های مارول بود. در سال 2011 فاکس شخصیت‌های بسیار خوبی رو در اختیار داشت از جمله مردان ایکس، چهار شگفت انگیز و دردویل که قرار بود همه اونها رو در یک فیلم بزرگ به ما نشون بده. با توجه به تیم سازنده ای که برای فیلم در نظر گرفته شده بود به نظر میرسه لحنی متفاوت داشته و اگه ساخته میشد به اثری خاص تبدیل میشد.

اما باز هم همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و Greengrass کارگردان فیلم تصمیم گرفت سراغ پروژه دیگه‌ای بره (احتمالا Captain Phillips که سال 2013 اکران شد) به همین دلیل فاکس این فیلم رو هم دور انداخت و به سراغ ساخت فیلم‌های دیگه ای از شخصیت های دنیای مارول رفت از جمله Days of Future Past و ریبوت 4 شگفت انگیز. دو سال بعد از این یعنی در سال 2013 حق مالکیت دردویل دوباره به مارول استودیوز برگشت و عملا امکان ساخت کراس اووری که سال 2011 برنامه ریزی شده بود از بین رفت و کاملا به فراموشی سپرده شد.

Gambit

هیچ فیلم دیگه‌ای به اندازه تلاش‌های فاجعه آمیز فاکس برای ساخت اسپین آف گمبیت شروع و توقف نداشت. گمبیت جهش یافته محبوب با توانایی استفاده از انرژی موجود در اشیا برای تبدیل اونها به سلاح‌های خودش بعد از چندین تلاش ناموف در آخر سال 2009 به واسطه فیلم X-Men Origins: Wolverine وارد سینما شد و بازی این نقش هم به تیلور کچ سپرده شده بود. همین حضور کوتاه گمبیت در کنار ولورین میتونست سکوی پرش اون باشه تا سال بعد فیلم اختصاصی خودش رو بدست بیاره اما متاسفانه این فیلم با استقبال ضعیفی رو به رو شد که در نهایت باعث شد فاکس نقشه‌های خودش برای فیلم گمبیت رو کنار بزاره.

با این حال مثل ددپول که در همین فیلم حضور پیدا کرد و چند سال بعد نمونه جدیدی از اون رو فاکس ساخت گمبیت هم شانس دوباره ای پیدا کرد تا وارد سینما بشه، این‌بار با نقش آفرینی Channing Tatum که بازیگر خوبیه و به ایفای این نقش هم علاقه زیادی نشون داد. به نظر میرسید این دفعه فیلم گمبیت واقعا در حال ساخته حتی بازیگر اون در پنل فاکس در کامیک کان سندیگو سال 2015 هم حضور پیدا کرد اما متاسفانه این پروژه چندین پروژه رو از دست داده بود و کسی برای کارگردانی اون پیدا نمیشد در حدی که خود Channing Tatum تصمیم گرفته بود فیلم رو بسازه.

بخاطر همین عوض کردن متعدد کارگردان‌ها و عوامل فیلمنامه گمبیت تغییرات بسیار چشمگیری داشت: Wyatt قصد داشت با این دیدگاه که فیلم با الهام از پدرخوانده و دنیای جهش یافته‌ها خلق بشه پروژه رو پیش ببره، در حالی که سیمون کینبرگ نویسنده و تهیه کننده X-Men قصد داشت اون رو مثل “آقا و خانم اسمیت” که خودش نوشته بود بسازه. طبیعیه که با وجود این همه اختلاف، مشکلات قبلی و در نهایت خریده شدن توسط دیزنی فیلم گمبیت به طور کلی به سطل زباله انداخته بشه.

Laura

همه احتمالا سر این موضوع توافق داشته باشن که هیوجکمن بهترین انتخاب ممکن برای نقش ولورین بوده همینطور فیلم لوگان هم یکی از بهترین اثاریه که ممکن بود برای این شخصیت ساخته بشه. تقریبا همین حرف رو میشه راجب شخصیت لورا دختر لوگان با بازی دافن کین هم زد که با وجود سن کمش به بهترین شکل این نقش رو ایفا کرد. بعد از فیلم لوگان همه طرفدارها دوست داشتن لورا یا همون X-23  رو بیشتر از این ببینن و خوشبختانه در اکتبر سال 2017 جیمز من‌گولد کارگردان لوگان تایید کرد که به همراه کریگ کایل (خالق X-23 در دنیای کمیک) در حال کار بر روی پروژه‌ای با حضور دافن کین هستن. اما توضیحات بیشتری در مورد این اسپین‌آف داده نشد و این پروژه هم به لیست دور افتاده ها به علت خرید فاکس توسط دیزنی پیوست.

الته این احتمال وجود داره که X-23 رو در دنیای سینمایی مارول با بازی دافن کین ببینیم دقیقا مثل J.K. سیمونز که دوباره نقش جی. جونا جیمسون رو ایفا میکنه.همینطور به احتمالا زیاد خیلی زودتر شاهد ورود این شخصیت به MCU  باشیم چون با استقبال خوبی رو به رو شد و مارول از این اتفاقات استفاده میکنه مثل ددپول که بخاطر محبوبیت به همین شکل میمنوه و کاملا ریبوت نمیشه.

Multiple Man

فاکس شخصیت‌های بسیار زیادی رو در دست داشت که از خیلی از اونا به درستی استفاده نکرده بود برای همین شروع کرد به ساخت اسپین‌آف از چندین شخصیت تا هم پتانسیل اونها از دست نره و هم دنیای سینمایی خودش رو کامل کنه البته در آخر مثل چند مورد دیگه، دیزنی باعث شد کنسل بشن. یکی از فیلم‌هایی که در دست ساخت قرار گرفت بر اساس آرتور مادروکس معروف به Multiple Man بود که این توانایی رو داشت از خودش چندین کپی بسازه. جیمز فرانکو قرار بود در نوامبر 2017 این نقش رو بازی کنه با توجه به این موضوع که فیلم اثر عجیب غریبی باشه، متفاوت تر از قسمت‌های قبلی مجموعه ایکس من تقریبا شبیه به سریال لژیون. آلن هایزنبرگ نویسنده فیلم واندروومن تا سال 2018 روی فیلمنامه Multiple Man کار میکرد اما بعد از اون دیگه کاملا کنسل شد و حالا خبری ازش نیست تا تصمیمات بعدی مارول استودیو.

Kitty Pryde

بعد از حضور کوتاه در فیلم ایکس من 1 و 2  که توسط دو بازیگر مختلف ایفا شده بود سر انجام شخصیت کیتی پراید در فیلم  X-Men: The Last Stand نقش پررنگ‌تری دریافت کرد که توسط Ellen Page بازی شد. همچنین در Days of Future Past هم کیتی پراید با همین بازیگر حضور داشت اما مشخص نبود که در اسپین‌آف اختصاصی این شخصیت باز هم برای ایفای نقش برمیگرده یا نه. با این حال ساخت این فیلم با کارگردانی تیم میلر استارت خورده بود و برایان مایکل بندیس از پیشکسوت های کمیک بوک هم از ابتدا برای نوشتن فیلمنامه حضور داشت و تایید کرد که با وجود اینکه معامله دیزنی و فاکس در حال انجام بود اونها تا سال 2019 روی فیلم کیتی پراید کار میکردن. اما حالا دیگه هیچوقت قرار نیست این فیلم ساخته بشه. فرانک میلر هم در مصاحبه ای سال 2019 اعلام کرد: “من انتظار ندارم مارول با من تماس بگیره و درخواست کنه فیلم ایکس من بسازم با این حال خیلی زیاد برای فیلم کیتی پراید هیجان‌زده‌ام و عاشق این فیلم بودم حالا دیگه قرار نیست ایتفاق بیوفته”

X-Force

فیلمساز معروف Drew Goddar زیاد از فیلم‌های کمیک بوکی استقبال نمیکنه با این حال ساخت فیلم X-Force رو به دست گرفته بود اما قصد ساخت فوری اون رو نداشت بلکه شروع کار بر روی فیلمنامه رو به بعد اتمام تولید فیلم Bad Times at the El Royale موکول کرد اما این پیشبینی رو نکرده بود که تا اون زمان دیزنی خرید فاکس رو قطعی میکنه و دیگه نمیتونه اون فیلم رو بسازه. قبلا هم قرار بود فیلم X-Force به دست کارگردان Kick-As 2 ساخته بشه اما این اتفاق نیوفتاد تا اینکه موفقیت ددپول دوباره ساخت فیلمی بر اساس این گروه رو مطرح کرد. فیلم X-Force قبلا هم قرار بود ساخته بشه و کارگردانی اون به عهده سازنده کیک اس 2 بود اما به سر انجام نرسید. و بعد از اینکه فیلم های ددپول به موفقیت رسیدن دوباره فیلم ایکس فورس شانس اینو پیدا کرد که فیلم خدش رو داشته باشه. گفته میشه این فیلم قرار بود بر روی شخصیت کیبل با بازی جاش برولین که خیلی هم مورد توجه مردم قرار گرفته بود ساخته بشه اما حالا مشخص نیست که مارول استودیو این کار رو انجام میده یا کاملا بیخیال ساخت فیلم X-Force شده.


  • نظرتون راجب این فیلم‌های کنسل شده چیه؟
  • دوست داشتید کدوم فیلم ساخته میشد؟

بخوانید:

۵ نکته اسکارلت ویچ که کمیکی نیستند
5 ایونت برتر مارول و دیسی در دهه گذشته
5 دلیل که آپوکالیپس برترین ویلن مردان ایکس است
5 زمانی که پرفسور ایکس بدترین جهش یافته بود
قوی‌ترین ویلن‌هایی که ولورین با اونها روبه‌رو شده


guest
9 دیدگاه
جدیدترین
قدیمیترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه کامنت ها
ماهان

عالی بود

ماندانا

کراس اوور نباید کنسل میشد 😑
در کل خیلیاشون نباید کنسل میشد

امیر مهدی رشیدی

سینمایی مگنتو نباید کنسل میشد

Ghost Rider

به نظرم منشاء مردان ایکس مگنتو باید خیلی ججالب می بود

smir.hc

فیلم گمبیت واقعا حیف شد بازیگرش هم عالی بود

امیر مهدی رشیدی

دقیقا

Md watchmen

من دلم آتیش میگیره وقتی بحث این مجموعه میشه من با این مجموعه بزرگ شدم فقط یکم کافی بود برنامه ریزی کنند چون نه هیچوقت رو به سقوط رفت نه همش به اوج بود خیلی سینوسی بود قسمت های خوبش واقعا شاهکار بود (لوگان بهترین فیلم کمیکی از روی شخصیت های مارول بود که تا حالا دیدم)قسمت های بدش هم واقعا بد (دارک فونیکس 🤢)یک برنامه ریزی فقط همین و میخواست… خلاصه حالا که دست دیزنی هست این شخصیت ها امیدوارم یکم متفاوت کارکنن و اون لحظات کمدیه همیشگیو نیارن(در اصل نچپونن !) تو فیلم. و تا حد امکان از… بیشتر

Last edited 2 سال گذشته by Md watchmen
محمدرضا

سری ایکس من میتونست خیلی موفق بشه اگه برنامه درستی داشت، تقریبا همه فیلم های سولوش خوب و رو به عالی بودن ولی فیلم های گروهیشون خوب نبود چون برنامه و معرفی های درست حسابی نداشتن همینطوری ۵۰ تا شخصیتو ریخته بودن تو یک فیلم

eylas

بعضی هاش حیف شد ولی بعضی های خوب شد که کنسل شد که ایکاش جهش یافته ها جدید توی این لیست بود