dr strange

امید بخش ترین فیلم های ابرقهرمانی

«امید» رو اگر (مهم ترین) شاخص انسان قرار ندیم، قطعن میتونیم (یکی از مهم ترین) ویژگی های انسانیت قرار بدیم. در فرهنگ های مختلف درباره اهمیت امید در انسان زیاد گفته شده و فرهنگ ما هم از این قائده مستثنا نیست. انسان به امید زنده است. در نومیدی بسی امید است. تا نفس هست امید هست و… در بدترین و سخت ترین شرایط، این امیده که انسان رو وادار به ادامه میکنه و از منفعل بودن جلوگیری میکنه. این امیده که قهرمان هارو میسازه و قهرمان نگهشون میداره. در این مطلب من بهتون تعدادی از فیلم های ابرقهرمانی رو معرفی میکنم که با دیدنشون علاوه بر اینکه میتونین اهمیت امید رو دوباره به یاد بیارین، خود فیلم هاهم میتونه باعث امیدواری و بهبود روحیه‌تون بشه.

Batman Dark Knight Rises

قوی‌ترین انسان ها و قهرمان ها هم حق دارند که شکست بخورند. قوی‌ترین و مصمم ترین انسان ها هم حتی ممکنه شکست بخورند و عقب بکشند. اما اگر امیدشون رو حفظ کنن در نهایت دوباره باز خواهند گشت. در این فیلم کریستوفر نولان به خوبی قدرت امید و انگیزه و اراده رو نشون داد. بتمن شکست خورد، کمرش شکسته شد، بهش خیانت شد، شهر عزیزش رو از دست داد، به ترسناک ترین زندان دنیا انداخته شد، نتونست از عزیزانش دفاع کنه؛ اما امیدش رو حفظ کرد. در زندانی که فرار ازش فقط در افسانه های بین زندانیان دیده شده بود، بارها برای فرار تلاش کرد و شکست خورد. اما عقب نکشید و امیدش رو حفظ کرد. با اینکه یکبار قبل تر از بین شکست خورده بود، اما امیدش رو از دست نداد و عقب نکشید و با تمام امید و توانی که داشت، دوباره به دل بین حمله کرد. حفظ کردن امید بعد از شکست خوردن یکی از سخت ترین کارهاست. اما حفظ کردن امید بعد از شکست های متعدد غیرممکنه. کاری که بروس وین در این فیلم انجام داد و نشون داد با امید میشه غیرممکن رو ممکن کرد.

Avengers Endgame

انتقام جویان، قوی‌ترین و شایسته‌ترین قهرمان های زمین، شکست خوردند. سنگین ترین شکستی که ممکن بود یک قهرمان بخوره. نصف مردم جهان، نصف قهرمان ها، نصف دوستان، نصف خانواده و آشنایانشون رو از دست دادند. همه تلاششون رو کرده بودند، اما نتونسته بودند حریف قدرت تانوس بشن. بعضی هاشون مثل ثور و تونی استارک علارغم همه قدرتی که داشتند عقب کشیدند و ناامید شدند. بعضی سعی کردند که امیدوار بمونن و امید رو گسترش بدن. اما یک اتفاق (بیرون اومدن اسکات از دنیای کوانتومی و بیان نظریه نجاتشون) جرقه امیدی درشون ایجاد کرد. این امید دوباره کنارهم آوردشون، متحدشون کرد، و با همدیگه تونستن قوی‌ترین دشمنی که تاحالا باهاش روبه‌رو شده بودند رو شکست بدن.

iron man 3

تونی استارکِ خلاق و قدرتمند شکست خورده بود. تونسته بود از زمین و نیویورک در برابر لوکی و ارتش چیتاری محافظت بکنه. اما این بار در برابر دشمنی عجیب شکست خورد. همه چیزش رو از دست داد. حتی خودش و اعتماد به خودش رو از دست داد. اما یک پسر بچه موفق شد امید رو در دلش زنده کنه. بهش یادآوری بکنه که قدرتش در چیه و امید رو بهش برگردونه. درحالی که حتی نصف امکانات و منابع سابقش رو در اختیار نداشت، اما با امید و اراده برگشت، راهش رو پیدا کرد، توانش رو جمع کرد و برای پیروزی هرکار که میتونست کرد.

megamind

احتمالن توقع حضور یک انیمیشن در این لیست، اون هم انیمیشنی به شدت فان بودن مگامایند رو نداشتین. اما اگر درست به داستان و اتفاقاتی که افتاد نگاه کنین، میبینین که چقدر به امید و اهمیت امید اشاره داشت. مگامایند اشتباه کرد، و هیولایی ساخت که خودش هم نمیتونست حریفش بشه. در همین زمان هم قوی‌ترین قهرمانشون و تنها امیدشون طردشون کرد و قبول نکرد کمکشون کنه. تقریبن ناامید شده بود و قصد فرار داشت، اما در آخرین لحظه چیزی امیدی در دلش زنده کرد. و درحالی که میدونست احتمال پیروزی و زنده موندنش خیلی کمه، اما باز هم به همون امید چنگ انداخت و تمام توانش رو برای درست کردن اشتباهش گذاشت.

Doctor Strange

یکی از ماهرترین جراحان تمام دنیا اصلی‌ترین ابزار خودش رو از دست داده بود. دست هاش. میتونست ناامید بشه، کنار بکشه، افسرده بشه، و به فکر راهی برای گذراندن زندگیش با همون اوضاع باشه. اما در حالی که تقریبن تمام پزشک های جهان بهش گفته بودند که امکان بهبود دست هاش نیست، امیدش رو حفظ کرد. به دنبال درمان رفت و تقریبن همه چیزش رو فدای هدفش کرد. زمانی که به انشنت وان رسید، بارها و بارها رد و طرد شد. اما بازهم ادامه داد و تلاش کرد و تلاش کرد. و نتیجه‌ای که از امید داشتن گرفت، نه تنها بهبود دست هاش، بلکه تبدیل شدن به ماهرترین و بزرگ ترین جادوگر زمین بود.

چه فیلم ابرقهرمانی دیگه‌ای میشناسین که میتونه امید بخش باشه؟


بخوانید :

نکاتی که باید درباره فیلم بلک آدام بدانید!
۱۰ کمیک ثور که همه باید بخونن
مقایسه فروش جهانی قسمت اول و دوم آواتار
۱۴ تا از بهترین داستان های کمیک بوکی بتمن
استیو راجرز به دنیای سینمایی مارول برمیگرده؟