مقایسه باکس آفیس فیلم Avatar: The Way of Water با قسمت اول آواتار

بعد از گذشت بیشتر از یک دهه، شاهد بازگشت آواتار به سینماها هستیم. آواتار : راه آب (Avatar: The Way of Water) قسمت دوم فیلم آواتاره، فیلمی که تونست با بودجه ۲۴۰ میلیون دلاری، نزدیک به ۳ میلیارد دلار فروش داشته باشه و برای بیشتر از یک دهه پرفروش ترین فیلم تمام تاریخ بمونه. حالا در قسمت دوم هم ظاهرن آواتار ترکیب برنده خودش رو حفظ کرده، و جیمز کمرون دانسته و حساب شده برای ساخت این فیلم اقدام کرده. برطبق گزارش های منتشر شده این فیلم بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری داشته. اما برطبق گفته جیمز کمرون فیلمی فوق العاده پرهزینه بوده و برای اینکه تنها ضرر نده، لازمه تا تبدیل به سومین یا چهارمین فیلم پرفروش تاریخ باشه. به عبارت دیگه این فیلم باید حداقل ۲ میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروش داشته باشه تا بتونه وارد مرحله سود دهی بشه. این فیلم تا به اینجا که نزدیک به ۲ هفته از اکرانش در سینماها میگذره، تونسته فروشی کمی بیشتر از ۱ میلیارد دلار تجربه کنه و این نشون میده اگر اتفاق خاصی نیوفته و یا میزان محبوبیت فیلم افت نکنه، هدف ۲ میلیارد دلاری فیلم هدفی سخت برای این فیلم نخواهد بود. اما راه آب در مقایسه با قسمت اول آواتار تا به اینجا چطور عمل کرده؟

تعداد سینماها

avatar way of water

یکی از راه هایی که میشه متوجه میزان محبوبیت و موفقیت فیلم ها شد، تعداد سینماهاییه که اون فیلمِ به خصوص درشون به نمایش درمیاد. قسمت اول فیلم آواتار کارش رو در ۳۴۵۲ سینما در سرتاسر جهان شروع کرد، و این عدد رو تا ۳ هفته اول اکرانش حفظ کرد. این فیلم حتی تا ۵۷ روز بعد از اکران هم در بیشتر از ۳ هزار سینما درحال اکران بود.
در طرف دیگه اما آواتار : راه آب کار خودش رو در ۴۲۰۲ سینما در سرتاسر جهان شروع کرد، و تا به الان این عدد افت نکرده و تونسته خودش رو حفظ کنه. در این زمینه قسمت دوم فیلم بهتر عمل کرده تا به اینجا، که البته موضوع عجیب و دور از انتظاری هم نبود. قسمت اول فیلم باید روی پای خودش می‌ایستاد و شهرت خودش رو کسب میکرد، اما قسمت دوم از شهرت و انتظاری که قسمت اول دست و پا کرده بود استفاده میکنه.

افتتاحیه آخرهفته

آواتار ۲

در افتتاحیه هم فیلم Avatar: The Way of Water تونسته با ۱۳۴ میلیون دلار در برابر ۷۷ میلیون دلاری که قسمت اول در سال ۲۰۰۹ کسب کرد موفق باشه. حتی اگه میزان تورم و افزایش قیمت بلیط های سینماهارو هم در نظر بگیریم، باز هم قسمت دوم بهتر عمل کرده و قسمت اول با احتساب تورم تقریبن ۱۰۷ میلیون دلار فروش داشته.

۷ روز اول

آواتار ۲

در ۷ روز اول اکران قسمت اول فیلم موفق شده بود تا فروشی ۱۳۷ میلیون دلاری رو در سینماهای آمریکا تجربه کنه. در بازه زمانی مشابه قسمت دوم فیلم موفق شده ۱۹۷ میلیون دلار فروش داشته باشه. با اینکه در ۷ روز اول قسمت دوم عملکرد بهتری داشته، اما تصور اینکه بتونه تا انتهای زمان اکران در سینماها و به خصوص سینماهای آمریکا میزان هیجان و اشتیاق سینما دوستان رو حفظ کنه، کمی سخته. کاری که قسمت اول تونست به خوبی انجام بده و حتی میزان هیجان رو در هفته های سوم و چهارم افزایش بده.

دومین آخرهفته

آواتار Avatar

هفته دوم جایی بود که قسمت اول آواتار شروع کرد به پیشتازی و تنها با ۲ درصد افت نسبت به هفته اول خودش تونست فروشی ۷۶ میلیون دلاری رو تجربه کنه. این موضوع در زمان اکران این فیلم اتفاقی نادر بود و افت ۲ درصدی در هفته دوم اتفاقی بود که نشون میداد فیلم برای فتح سکوهای باکس آفیس قدم برمیداره. اما قسمت دوم در هفته دوم افت ۵۳ درصدی رو تجربه کرد و تنها ۶۳ میلیون دلار فروش داشت. این موضوع البته علاوه بر کاهش اشتیاق برای تماشای فیلم، به سرمای بی سابقه اروپا و آمریکا هم میتونه مرتبط باشه که در بعضی کشورها باعث تعطیل شدن سینماها و سختی رفت و آمد شد. هفته سوم برای Avatar : the Way of Water هفته تعیین کننده‌ای به حساب میاد و عملکرد فیلم در این هفته نشون خواهد داد که میزان افت هفته دوم فیلم بخاطر عدم میل و اشتیاق طرفداران برای تماشای فیلم بوده یا علت دیگه‌ای داشته.

میلیاردی شدن

آواتار

قسمت دوم فیلم آواتار یعنی Avatar: The Way of Water بعد از گذشت نزدیک به ۲ هفته تونست از مرز یک میلیارد دلار فروش جهانی بگذره. این درحالیه که قسمت اول این کار رو در مدت زمان ۱۹ روز انجام داد. نکته جالبی که باید بدونین اینه که رکورد این زمینه متعلق به فیلم اونجرز اندگیمه که در ۵ روز تونست بیشتر از یک میلیارد دلار فروش داشته باشه.


بخوانید :

نکاتی که باید درباره فیلم بلک آدام بدانید
بتمن استن لی جوکر خودش رو پیدا کرد
فیلمنامه The Batman در دسترس عموم قرار گرفت
هنری کویل نیومده رفت
آیا نیمور در دنیای سینمایی مارول ویلن خواهد بود؟