boodshot

نقد فیلم بلادشات (Bloodshot)

سکوی پرتابی که خراب شد

با نقد آخرین اثر اقتباس شده از دنیای کمیک یعنی بلادشات و ساخته سونی همراه شما هستیم.

وقتی که صحبت از کمیک بوک میشه بدون شک اولین شرکت های کمیکی که به ذهن ما میرسن مارول و دیسی هستند که هردو در سینماهم حسابی مطرح و صاحاب نام هستند.به خصوص در ایران کمتر افرادی هستند که با شرکت های دیگه نشر کمیک مثل دارک هورس و والیانت آشنا باشند، در آمریکا به دلیل حضور در دسترس نسخه های فیزیکی این ناشران آشنایی نسبتا بیشتری وجود دارد.

تکلیف مارول و دیسی که معلومه، مارول درحال حاضر در کنار دیزنی و مارول استودیو درحال ساخت موفق ترین فیلم های تاریخ در گیشه های هستند و به پیشتازی خودش هم ادامه میده، دیسی هم به واسطه رقابت قدیمی خودش با مارول و دنیای قدرتمندی در کمیک و البته خریداری شدن حق شخصیت هاش توسط وارنر که یکی از بزرگترین کمپانی هاست همیشه سر زبان ها بوده و فیلم های بزرگی هم ساخته، البته که در بعضی فیلم های و ساختن دنیایی منظم موفق نبوده اما بازهم مطرح بوده.

بعد از موفقیت عظیم مارول و دیزنی با MCU شرکت های زیادی به فکر درست کردن دنیای اختصاصی سینمایی افتادند، که نمونه اولش رو در وارنر و عجله زیادش دیدیم که تا مرز نابودی دنیای دیسی پیشرفت.در کنار کمپانی های بزرگ فیلمسازی مثل دیزنی و وارنر یک کمپانی بزرگ آسیایی هم حضور داره که همیشه حرف هایی برای گفتن داشته، اون هم کمپانی سونی که با حضور در زمینه های مختلف کاری میتونه بودجه و دارایی عظیمی رو به سونی پیکچرز هم منتقل کنه.

سونی هم که نمیخواد از رقبای بزرگ خودش عقب بیوفته به فکر ساخت دنیایی اختصاصی افتاده و سعی کرده اینکارو با خرید حق امتیاز شخصیت های شرکت والیانت انجام بده.سونی که نتونسته بود با شخصیت های مارولی که در اختیار داشت مثل اسپایدرمن، ونوم، کریون و ….موفق باشه تصمیم گرفت که این شخصیت ها در MCU موفق تر خواهند بود و به همین دلیل به همکاری با مارول استودیو روی آورد و اسپایدرمن و ونوم و احتمالا موربیوس رو وارد این دنیا کرد.بعد از این همکاری و از دست رفتن دنیای اختصاصی سونی با شخصیت های مارول سونی حق امتیاز شخصیت های شرکت والیانت رو خریداری کرد، این شرکت شخصیت های مطرحی مثل اسپایدرمن نداره، اما پتانسیل تبدیل شدن به یک دنیای سینمایی موفق رو داراست.اینجا میتوانید شخصیت های والیانت رو ببینین.

سونی تصمیم گرفت که شروع دنیای سینماییش با یکی از مطرح ترین شخصیت های دنیای والیانت یعنی بلادشات باشه.از همون اول کار هم با انتشار اخبار و عکس های فیلم هیجان زیادی برای فیلم داشتیم، چون از معدود دفعاتی بود که فیلمی کمیک بوکی به غیر از مارول و دیسی ساخته میشد.اما از همون اول کار یک نکته نگران کننده بود: وین دیزل بازیگر توانمندی نیست، درسته وین دیزل دارای کاریزما و سبک خاصی هست اما باید قبول کرد که مهارت بالایی در بازیگری نداره و این رو قبلا دیدیم، نگرانی ما این بود که اگر فیلمنامه و شخصیت پردازی بلادشات خوب نباشه وین دیزل هم نمیتونه کاری بکنه.

bloodshot

بعد از اکران فیلم و منتشر شدن امتیازهای فیلم که خوب نبودن نگرانی ما بیشتر شد، اما قبلا این نکته ثابت شده که نمیشه به امتیازهای منتقدین و وبسایت های مختلف اعتماد کرد.اما بعد از انتشار نسخه دیجیتال فیلم مطمئن شدیم که فیلم خاصی ساخته نشده.

کارگردانی این فیلم برعهده دیوید اس ویلسون (David S. F. Wilson) کارگردانی فیلم اولی که از شهرت خاصی هم برخوردار نیست و در سینما تنها در فیلم اونجرز عصر اولتران در زمینه جلوه های ویژه فعالیت داشته.ویلسون چندتا از صحنه های کات سین بازی هاهم ساخته که موفق هم بودند.اما بدون شک سونی در سپردن کارگردانی فیلمی که قراره شروع کننده دنیای اختصاصیش باشه به این کارگردان اشتباه کرده.احتمالا سونی به قوه تخیل خیلی فعال و خلاقیت دیوید ویلسون اعتماد کرده بوده که متاسفانه جواب نداده.

دقیقا از چیزهایی که میترسیدم در این فیلم اتفاق افتاده اند، وین دیزل نقشش رو خوب بازی نمیکنه، فیلمنامه خوب نیست و شخصیت پردازی ها هم ضعیف هستند.کارگردانی هم در بعضی صحنه ها که در ادامه توضیح میدم خوبه ولی درکل ناامید کنندست.

داستان فیلم یکی از جذاب ترین داستان های کمیک بوکی تا به اینجا در سینماست اما فیلمنامه اصلا خوب نیست، داستان درباره سربازی آمریکایی با مهارت های بالاس که بعد از مرگش توسط شرکتی به اسم R.S.T دوباره بازیابی شده و البته ارتقا هم یافته و تبدیل به نوعی ابرسرباز شده.در تقریبا اواسط فیلم هم پیچیدگی داستان و جذابیت اصلی داستان افشا میشه و اون هم پیچیدگی در روایت اولیه فیلم یعنی مرگ شخصیت وین دیزل یا همون بلادشاته، که این صحنه های ساختگی هستند و این شرکت هرفردی رو که بخواد از بین ببره از این طریق داخل ذهن بلادشات منفور میکنه که اون شخصیت خودش و همسرش رو کشته و باید انتقام بگیره.

اما همانطور که گفتم فیلمنامه ضعیف نوشته شده، بلادشات بعد از بیدارشدن و برگشتن از مرگی جعلی به صورت بچه گانه و بدون تحقیق و پیشینه به دنبال انتقام میره.در فیلم نشون داده شد هربار که انتقام یا بهتر بگیم ماموریت بلادشات به پایان میرسه حافظه اون به کل پاک میشه و دوباره از اول همه چی برنامه ریزی میشه، اما فیلمنامه نویس و کارگردان هیچ زمانی برای شخصیت پردازی بلادشات صرف نکرده اند، بعد از بیدار شدنش به سمت انتقامش میره و جالبه که خیلی زودهم قابلیت های بدن جدیدش که هنوز ۴۸ ساعت نشده دراون قرار داره رو پیدا میکنه و استفاده میکنه و هرکاری میخواد میکنه.

در کمیک های بلادشات، بلادشات شخصیتی ارتقا یافته و سربازی قدرتمنده، نه یک ماشین کشتار بدون مانع.توی فیلم شخصیت بلادشات بیش از حد قوی نشون داده شده، اول فیلم دیدیم که وقتی امیل هارتینگ(مدیر و همه کاره R.S.T)درحال توضیح ویژگی های بلادشاته با چاقو میتونه به بدنش آسیب برسونه و اتفاقا درد هم حس کنه اما به سرعت بافت ها تمدید میشن، اما در ادامه فیلم بلادشات تبدیل به یک ربات بدون حد و مرز میشه درحالی که یک گروه کامل به تفنگ های اتومات و بزرگ درحال شلیک بهش هستند هیچی حس نمیکنه و بدنش هم آسیب جدی نمیبینه، ماشین هارو با دستش پرتاب میکنه و با مشت قلب دشمن هاشو درمیاره.به نظر میرسه که دیوید ویلسون بیش از اندازه به بزرگ نمایی این شخصیت پرداخته تا یک شخصیت هیجان انگیز درست کنه.

درعوض پرداختن بیش از حد به قدرت های این شخصیت به ویژگی های روحی و ذهنی اصلا پرداخته نمیشه، درکنار این موضوع وین دیزل هم به خشک ترین حالت ممکنه ایفای نقش میکنه و شبیه به یک ربات شده که کنترلی روی خودش نداره.

شخصیت منفی هم که توسط گای پیرس(Guy Pearce) ایفا میشه، ویژگی های یک شخصیت منفی در فیلمی کمیک بوکی رو دارا نیست، نه بیش از حد خشنه، نه اهداف خیلی شرورانه ای داره، فقط یک دانشمنده نابغس که میخواد از سلاح چندمیلیارد دلاریش برای از بین بردن شرکا و رقبای خودش استفاده کنه.البته میشه از این نکته چشم پوشی کرد چون این فیلم با توجه به برنامه هایی که سونی در ادامه داره بیشتر یک معرفی نامه برای بلادشاته و لزومی خاصی هم نداره که شخصیت منفی خیلی قدرتمندی توی فیلم حضور داشته باشه، اما، اما باید گفت که فیلم برای معرفی بلادشات هم خوب عمل نکرده، نه ویژگی های باطنی شخصیت رو نشون میده، نه قدرت های قهرمانی کاملش رو فقط تعدادی از قدرت هاش رو بیش از حد قوی کرده اند.

برای قدرتمندتر کردن شخصیت منفی داستان هم چندنفر به عبارتی نوچه اطرافش قرار دادند که هرکدوم ویژگی های جالبی دارند، از اریک که نابغه تکنولوژیه تا کی.تی و جیمی دالتون که همه آسیب دیده های نظامی هستند، که بازهم در اینجا فرصت سوزی شده و هیچ شخصیت پردازی برای این شخصیت ها نمیبینیم، فقط اول داستان آشنایی چنددقیقه ای با این شخصیت ها پیدا میکنیم و تمام، با اینکه همه اونها نقش مهمی در ادامه فیلم و حتی ادامه دنیای والیانت دارند اما هیچی نمبینیم، حتی نمیفهمیم که اونا چرا هرکاری که شخصیت منفی میخواد رو چشم و گوش بسته انجام میدن.

از همون صحنه های نبرد و اشکن اولیه هم انقد بلادشات رو قوی کرده کارگردان که تا صحنه پایانی و جایی که شخصیت منفی اصلی داستان با گلوله هایی خاص بهش شلیک میکنه اصلا نگران شخصیت نمیشیم و حتی به ذهنمون هم شکست خوردن بلادشات خطور نمیکنه.

شخصیت کی.تی هم که توسط ایزا گونزالز(Eiza Gonzalez) ایفا میشه دارای ویژگی های خاصی هست و خانم گونزالز هم تونسته تا حد خیلی کمی ضعف فیلمنامه در تغییر کردن این شخصیت رو برطرف کنه اما بازهم ضعیف انجام میشه و تقریبا ناگهانی ما میبینیم که کی.تی با بلادشات همراه شده.

توی فیلم هایی به این شکل همیشه یک نابغه تکنولوژی و هکر هست که عموما هم شخصیت هایی فان و جالب دارند که کمی از دارک بودن و خشونت فیلم کم کنن، توی این فیلم هم این نوع شخصیت رو داریم و اتفاقا دوتاهم داریم یکی اریک که دستیار شخصیت منفی اصلیه و یکی دیگه هم ویلفرد ویگنز که در انتهای فیلم شخصیت مثبتی میشه.اما بازهم ضعف کارگردانی و بی تجربگی کارگردان اینجا هم اتفاق می‌افته و ما به جای دیدن شخصیت هایی اورجینال و فان شخصیت هایی کاملا کلیشه ای و تکراری میبینیم که نمونه اونهارو قبلا خیلی زیاد دیدیم، نابغه ای تکنولوژی که هیچی جلودارش نیست اما دست و پا چلفتی و مشکل دار در زندگی شخصی و کمی هم شوت با انجام کارهایی کلیشه ای مثل حرف زدن با خودشون یا افتادن از روی صندلی.

البته باید اعتراف کرد که دیوید ویلسون از تجربه بازی سازی خودش استفاده کرده و صحنه های اکشن و نبرد پرجنب و جوشی درست کرده که سرگرم کنندس، اما مسیر رسیدن به این نبردها بازهم خوب نیست، و تنها دلیلشم هم بی تجربگی دیوید ویلسون در ساخت فیلم سینمایی و آشنا نبودن با داستان سرایی و شخصیت پردازی.

سونی اشتباه بزرگی در سپردن فیلمی که شروع کننده دنیای سینمایی اختصاصیش است به کارگردانی بی تجربه داده و ممکنه همین شروع بد ادامه کارو برای سونی سخت کنه.فیلم میتونست با داشتن کارگردانی خوب و فیلمنامه نویس هایی ماهر خیلی موفق بشه و فیلمی قهرمانی متفاوتی از مارول و دیسی اما خاص و خوب باشه که متاسفانه سونی این فرصت رو از دست داد.

فیلم هنوز هم نکات جالب و خوبی داره: جلوه های ویژه خوب هستند، صحنه های اکشن سرگرم کننده و سریع و جالب هستند، معدود صحنه های خوب فان یا احساسی هم در فیلم دیده میشه، اما درکل فیلم میتونست و باید میبایست خیلی بهتر از اینها باشه و پتانسیل لازمه هم موجود بود.حتی وین دیزل هم انتخاب خوبی برای شخصیت بلادشاته اما درکنار کارگردانی خوب و کاربلد که بتونه ضعف اندک بازیگری این بازیگررو بپوشونه.

باید دید که سونی همچنان سختگیرانه به دنبال ساخت دنیای سینمایی خودش میره یا تنها به چندتا فیلم کمیک بوکی اکتفا میکنه، و البته باید دید سرنوشت آینده بلادشات،کی.تی و ویگنز که تیم نسبتا جالبی رو در پایان فیلم تشکیل دادند چی میشه.

نقد فیلم بلادشات (Bloodshot)
نظر سریع
این فیلم از چیزی که انتظار میرفت بهتر عمل کرد اما هنوز هم با فیلم های مارول و دیسی خیلی فاصله دارد و شروعی ضعیف برای دنیای اختصاصی سونی است
4
ضعیف

امتیازها:

Rotten tomatoes : 30%

Metacritic : 40%

IMDB : 5.7

نظر شما درباره این فیلم چیه؟حتما نظراتتونو با ما درمیون بزارین

منتظر ترجمه کمیک های این شخصیت توسط تیم کامیکان باشید.(برای اطلاع از آخرین کمیک های ترجمه شده، اخبار، مقالات و…عضو خبرنامه ما شوید)


بخوانید:

نقد فصل دوم سریال Altered Carbon

نقد فیلم Birds of Prey

پادشاهان قدرتمند دنیای مارول

استرنجر تینگز:۵ صحنه درخشان الون

۵ نکته تور در MCU که کمیکی نیستند


guest
4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمیترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه کامنت ها
آرش

باز هم دی سی و یک فیلم ناموفق دیگه. آخه کی میخواهند دست از سر صنعت فیلم سازی بردارند؟!
سریال های این شرکت بهتر عمل می کنند. بهتر نیست جای این که بودجه شون رو در ساخت فیلم بگذارند، بروند و سریال بسازند ؟ نقد خوبی بود.

Berserk

😐 مال دی سی نیست

جیسون پیتر تاد(نریمان سابق)(روسیه‌vsاوکراین)

دیگه هرچی فیلم بد پیدا میکنین میزارین ب ای دیسی

ثور لاور

نقد خوبی بود فقط اونجایی که آخرش گفتید با فیلم های مارول و دیسی فاصله زیادی داره، بنظرم با فیلم های دیسی زیاد فاصله نداره.