batman

5 دلیل که DC Black Label برای داستان‌های بتمن بهتره

دنیای دیسی بسیار بزرگه و شخصیت‌های زیادی هم در اون قرار دارن که هر کدوم طرفدارهای خودشون رو دارن و دیسی باید براشون داستان‌های مختلف رو روایت کنه. از معروف‌ترینِ این شخصیت‌ها میتونیم بتمن رو مثال بزنیم. این شخصیت طرفدارهای زیادی داره از کودک و نوجوان تا بزرگسال و خب شاید افرادی که سن بیشتری دارن از کمیک‌های معمولی بتمن خوششون نیاد. همچنین بتمن پتانسیل زیادی داره که نمیشه اونهارو در دنیای اصلی دیسی نشون داد. به همین دلایل دیسی مجموعه Black Label رو خلق کرده که از سری‌های اصلی مثل ریبرث و نیو ۵۲ جدا هستن. در این مقاله قراره بریم سراغ دلایلی که میگن برای روایت کردن داستان‌های بتمن بلک لیبل جای بهتریه تا سری‌های اصلی.

5. بی نیاز از توجه به اتفاقات قبل

یکی از مهمترین چیزهایی که جلوی نویسنده‌های مارول و دیسی رو میگیره وفاداری به اتفاقات گذشته شخصیت‌هاست که در دهه‌های مختلف توسط نویسنده‌های مختلف نوشته شدن. و خب شاسد نویسنده با توجه به قوس داستانی که در نظر گرلته مجبور باشه بیخیال اتفاقات قبل بشه که اصولا این کار باعث گیج شدن مخاطب میشه، اما خوشبختانه در DC Black Label نویسنده و آرتیست میتونن به راحتی این کار رو انجام بدن چون به هیچ داستانی وابستگی ندارن. دی سی با راه اندازی دوباره دنیای خودش مثل New 52 و Rebirth و.. سعی کرده این مشکل رو حل کنه و با دوباره شروع کردن به نویسنده‌ها این فرصت رو بده که با دست باز داستان خودشون رو روایت کنن اما باز هم هرکدوم از این سری‌ها چندین سال طول کشیده و در آخر مثل قبل پیچیده شده. البته تمام کمیک‌های بلک لیبل اینطور نیستن که به هیچ کمیک دیگه‌ای ربط نداشته باشن بلکه چندین داستان با دنباله و مرتبط به داستان‌های قبلی هم برای بتمن منتشر شده.

4. داستان‌های مختصر

اگه نگاهی به سری کمیک‌های بتمن بندازید میبنید که چقد طولانی هستن و در طول یک سری هر نویسنده ران خودش رو داره که بعضی مواقع باعث ضربه خوردن به کمیک میشه. اگه یک بخش از کمیک به دست نویسنده ای نوشته بشه و شکست بخوره باعث میشه حتی اگه نویسنده بعدی داستان جذابی هم بنویسه افراد کمتری به سمتش برن که اصلا خوب نیست. همچنین طولانی بودن به تنهایی هم باعث خسته شدن مخاطب میشه، اگه زمان شروع یک کمیک باشه با نگاه کردن به تعداد جلدهای اون ممکنه منصرف بشه. اما Black Label دقیقا برعکس این عمل کرده و داستان‌های اون در مینی سری‌‌ها به تصویر کشیده شدن. کوتاه بودن این کمیک‌ها در کنار کامل و جذاب بودنشون باعث شده مخاطب‌ها علاقه بیشتری به اونها نشون بدن.

3. خلاقیت بیشتر

طبیعیه که با رها شدن نویسنده‌ها از داستان‌ها و اتفاقات قبلی خلاقیت بیشتری بتونن به خرج بدن. وقتی خالقان کمیک اجازه انجام کارهای مختلف رو در دنیای کمیک داشته باشن به نفع مخاطب هم هست و ما میتونیم داستان‌هایی ببینیم که در خط داستانی اصلی اتفاق نیوفتادن. به عنوان مثال در کمیک بتمن شوالیه سفید تغییرات زیادی رو دیدیم از جمله اینکه جیسون تاد رابین اصلی بود و داستان متفاوتی هم داشت. در بقیه کمیک های بلک لیبلِ بتمن هم میتونیم نمونه‌های زیادی از خلاقیت و تغییر رو ببینیم که نه تنها در اتفاقات و داستان‌ها بودن بلکه در سبک و فضا هم وجود داشتن، مثل کمیک Last Knight on Earth.

2. طراح‌ها و نویسنده‌های جدید

یکی دیگه از جذابیت‌های Black Label حضور مداوم استعدادهای خلاق در دنیای کمیکه. به لطف این اتفاق از تکراری شدن کمیک‌های بتمن جلوگیری میشه و با اینکه سالها و دهه‌ها برای اون داستان روایت شده همچنان افراد جدید میتونن چیزهایی رو نشون ما بدن که تازگی داشته باشه. علاوه بر داستان، طراحی هم برای یک کمیک اهمیت بسیار زیادی داره و بلک لیبل در این زمینه هم عالی عمل کرده چون استفاده از هنرمندان حرفه‌ای متفاوت نتیجه بسیار خوبی داشته. همچنین آرتیست‌هایی با سبک هنری متفاوت در کمیک‌ها بلک لیبل بتمن حضور داشتن که مورد استقبال دوست‌داران کمیک قرار گرفتن.

1. داستان‌هایی با مقیاس کوچک‌تر

بلک لیبل ثابت کرد برای جذب مخاطب همیشه لازم نیست داستان‌هایی با دامنه گسترده و بزرگ نوشت. بخصوص برای شخصیتی مثل بتمن که شبیه انسان‌های معمولیه بهتره که داستان ها هم در همین زمینه باشن. در خط داستان اصلی دیسی بخاطر بودن شخصیت‌های قدرتمندی مثل سوپرمن و واندروومن در داستان، دیسی باید از دشمنان قدرتمند هم استفاده کنه و بتمن هم مجبوره با اونها مقابله کنه حتی اگه ویلنی مثل دارکساید باشه. مبارزه بتمن با این شخصیت‌ها در کنار جاستیس لیگ جذابه اما هیچوقت به خوبی مقابله جوکر و بتمن نبوده. داستان‌های بتمن در Black Label روی شوالیه تاریکی، گاتهام و شخیصت‌های اطرافش تمرکز داره که خیلی راحت‌تر میشه باهاشون ارتباط برقرار کرد.


کمیک‌هایی از DC Black Label با ترجمه فارسی:

شما داستان‌های بتمن در بلک لیبل رو بیشتر دوست دارید یا خط اصلی؟


بخوانید:

10 تفاوت بین تایتان‌ها و تایتان‌های نوجوان
5 کمیک برتر واندروومن برای خواننده‌های جدید
ترتیب دیدن سریال های دیسی (ARROWVERSE)
۱۰ تا از بدترین کارهایی که جوکر انجام داده!!!
نبردهای سوپرمن و بتمن در برابر هم

guest
20 دیدگاه
جدیدترین
قدیمیترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه کامنت ها
Mahdiar@venom

واقعا به سری چرت ریبرث تو همین سری ها بتمن چاپ کنن بهتره

Phoenix Force

به نظر من مورد پنجم چیز خوبی هست که به کمیک های قبلی اشاره بشه

Iron punk(همون مهدی سابق)😶

ببخشید کمیک های بلک لیبل به دنیای اصلی مربوط نیستن ؟ مثل سه جوکر که به دارکساید وار مربوط بود؟یا ادامش بت من ریبرث بود؟

Last edited 2 سال گذشته by Iron punk(همون مهدی سابق)😶
سجاد شیخیان

سلام فقط کمیک سه جوکر به دنیای اصلی مرتبط بوده و بقیه سری این کمیک ها از دنیا های ریبرث و نیو 52 کاملا مستقل هستن

Iron punk(همون مهدی سابق)😶

ممنون

MHA

تقریبا تمام اثار بلک لیبل عالی هستن ،حیف اشغالی مثل سه جوکر مهر بلک لیبل روش خورده

God of Thunder

آقای ابراهیمی خسته نباشید به نظرم بزرگترین پتانسیل اصلی بتمن دارک بودنشه.(البته توی دنیای اصلی و سری های عادی زیاد نمیشه گفت شخصیت دارکی باشه) کلا چیز های کاراگاهی به دلیل مرموز بودن و دلایل دیگه جون میدن برای فضا های دارک و بتمن بزرگترین کاراگاه کمیک از این قاعده مستثنا نیست. به خاطر همین تقریبا میشه گفت بیشتر پتانسیل بتمن به درد فضاهای دارک می خوره. خیلی دوست دارم بتمن یه سری نسبتا طولانی توی DC BLACK LABEL داشته باشه. یه خوبی دیگه هم که کلا سری کمیک ها DC BLACK LABEL دارن اینه که نویسنده هر چه قدر… بیشتر

Mahdiar@venom

ممنون بابت مقاله🙏🙏
فقط تو فروشگاه کمیک شوالیه سفید که مربوط به ازرائیل هست رو گذاشتید. آیا اینجا هم قرار می دید؟

علی استیری

خدا کنه البته اگه این زک دلها بزاره.

علی استیری

خوب دروغ گفتم زک گند میزنه به شخصیت ها امیدوارم لیگ عدالت خوب در بیاد.

علی استیری

سلام من حرف الکی میزنم

Night wing

این چه ربطی به زک اسنایدر داشت اول تیتر مقاله رو بخون بعد نظر بده .

Adam warlock

آقا میشه بس کنی ای بابا هی اسپم میدی

علی استیری

کجاش اسپم بود.

comic fan

((زک دلها بره)) چه ربطی به مقاله داره؟

Night wing

خیلی ممنون بابت این مقاله . بلک لیبل از نظر من یکی از بهترین داستان ها رو دارد ، کمیک بتمن دمند و بتمن نول رو خیلی دوست داشتم (هر دو طراحی بسیار زیبا و داستان عالی داشتند ) .

comic fan

تو این چند سال اخیر اکثر کمیک هایی که برای بتمن منتشر شده (به جز سری اصلی )جزو بلک لیبل بوده

فرزاد

من شخصاً بلک لیبل رو بیشتر ترجیح میدم چون داستان های دارک و واقعگرایانه داره و هیچ محدودیت هم نداره چیزی که به شخصیت بتمن میاد

Last edited 2 سال گذشته by فرزاد