worst selling

ضررده‌ترین فیلم های سال ۲۰۱۹

سال ۲۰۱۹ یکی از بهترین و پر رونق ترین سال ها برای سینمای دنیا بود و تعدادی از بهترین و پرفروشترین فیلم های تاریخ در این سال اکران شدند و حسابی حال سینما دوستان رو خوب کردند.در این سال دیزنی بود که با سری فیلم های MCU خودش و چند انیمیشن مثل فروزن ۲ و داستان اسباب بازی ها تونست حکمرانی خودش بر گیشه هارو ادامه بده و همونطور که خرج زیادی برای فیلم های خودش میکنه، سود خوبی هم از این فیلم ها بدست بیاره.پرسودترین فیلم های سال ۲۰۱۹ رو میتونین در این مطلب ببینین که بیشتر اونها متعلق به دیزنی هستند و قدرت این کمپانی رو نشون میدن.

اما در همین سال که سال رونق سینمای جهان بود درکنار سری فیلم های خوب که انتظارات بینندگان و طرفداران رو برآورده کرد تعدادی فیلم ضعیف هم ساخته و اکران شدند که در گیشه شکست خوردند و حتی ضرر های زیادی هم به دوش کمپانی های سازنده خودشون وارد کردن.از فیلم های ضعیفی که در این سال ساخته و اکران شدند میشه به دکتر دولیتل، گربه ها، پرندگان شکاری، هابز و شاو و….. اشاره کرد.

در بین این فیلم ها تعدادی تونسته بودند که هزینه ساخت خودشون رو برگردونن و ضرری به سازنده وارد نکنند.اما تعدادی هم ضررهای بزرگی به کمپانی ها خود وارد کردند.سه تا از ضررده ترین فیلم های این سال که همه‌گی با بودجه بالا ساخته شدند و تقریبا از اسم و شهرت خوبی هم برخوردار بودند اما باز هم شکست خوردند این فیلم ها هستند:

۱. ایکس من: دارک فونیکس

میزان ضرر: ۱۳۳ میلیون دلار به کمپانی فاکس

۲. ترمیناتور: دارک فیت

میزان ضرر: ۱۲۶ میلیون دلار به کمپانی های پارامونت پیکچرز، تنسنت پیکچرز، فاکس

۳. گربه ها

میزان ضرر: ۱۲۰ میلیون دلار به کمپانی آمبلین اینترتینمنت، پرفکت ورلد پیکچرز

شاید با دیدن بودجه های این فیلم ها و میزان فروش اونها بگین که این فیلم ها همه گی از بودجه خود بیشتر فروش داشته اند و این آمار اشتباه است.اما درباره سوددهی فیلم ها باید گفت که فروش فیلم ها تماما به کمپانی سازنده و عوامل فیلم نمیرسد و مقداری از اونها حق سینماها است.میزان بودجه برآورد شده برای هرفیلم تمام هزینه های صحنه سازی، دستمزد بازیگران و تجهیزات و…. است.

اما تقریبا نصف فروش هر فیلم به سینماها و عوامل اجرایی میرسد و به همین دلیل فروش هر فیلم تقسیم بر دو منهای بودجه سود فیلم رو محاسبه میکند.برای مثال فیلمی که بودجه ای ۱۰۰ میلیون دلاری داشته و ۵۰۰ میلیون دلار فروش تجربه کرده است به اینصورت محاسبه میشود که ۵۰۰ میلیون دلار تقسیم بر دو ۲۵۰ میلیون دلار که نیمی از این پول حق سینماها است.۲۵۰ میلیون دلار هم منهای ۱۰۰ میلیون دلار بودجه، سود این فیلم چیزی درحدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده، البته در بعضی فیلم ها مثل فیلم جوکر دستمزد بعضی از بازیگرها و کارگردان درصدی از فروش کلی فیلم بوده و به همین دلیل میزان بودجه بعد از فروش کلی فیلم ها محاسبه میشود و متغیر است.

البته باید این هم گفت که فروش دیسک های بلوری و یا نسخه های دیجیتال فیلم ها جزو فروش فیلم حساب نمیشوند و تقریبا هیچ فیلم شکست خورده ای در گیشه هم بعدا در نسخه های خانگی نتونسته ضرر رو جبران کنه.


بخوانید:

سودده ترین فیلم های سال ۲۰۱۹

ساخت لایواکشن One Punch man

معرفی کمیک Absoulute carnage vs deadpool

۳ فکت از دین وینچستر

نقد کمیک Road to Empyre