فلیلم کمیک بوکی

۴۰ فیلمی که احتمالا نمیدونستین براساس کمیک بوک ساخته شده‌اند!!! (قسمت سوم)

قسمت اول این مقاله رو از اینجا بخوانید

قسمت دوم این مقاله رو از اینجا بخوانید

بیش از 70 ساله از کمیک ها بعنوان منبعی برای اقتباس و ساخت فیلم های سینمایی استفاده می‌شه. برخی از اون فیلم ها مشهور شدن (مثل سری فیلم انتقام جویان، سریال های فلش گوردون)، برخی در فروش گیشه شکست خوردن (مثل فیلم جونا هکس)، و برخی کاملاً ناشناخته و غیر مشهورن (مثل فیلم تِیلسپین تامی، اصلاً کسی هست این فیلم رو بشناسه؟). اما تعداد کمی از این فیلم ها تقریباً پنهانی از خاستگاه‌های کمیکی خودشون به سینما راه پیدا کردن، و مخاطبان زیادی از منشأ اصلی اون ها بی‌خبرن. آیا می دونستین که منبع و منشأ فیلم «آبی گرم ترین رنگ است» یک کتاب کمیک بود؟ پلیس زمان چطور؟ و یا حتی گینزبورگ؟ برای دیدن لیستی از اقتباس های شگفت‌انگیز از کمیک ها و رمان های گرافیکی – و نگاهی دقیق‌تر به منبع اصلی این فیلم ها، این مقاله رو باهم بررسی می‌کنیم.

۴۰ فیلمی که احتمالا نمیدونستین براساس کمیک بوک ساخته شده‌اند!!! (قسمت سوم)

کتاب کمیک: علوم عجیب (1950-1953)
فیلم: علوم عجیب (جان هیوز، 1985)

به نظر عجیب می‌رسه که جان هیوز از منبع شخص دیگه ای برای ساخت فیلم الهام بگیره، اما انصافاً برای اون، فیلم علوم عجیب به ساده‌ترین شکل ممکن، بر اساس یک کمیک بسیار قدیمی ساخته شد. کمیک شماره 5 این سری کمیکی، داستانی با عنوان «ساخته شده از آینده» رو به تصویر می‌کشه که به هیوز ایده اصلی ساخت فیلمش یعنی داستان دو تا آدم بی عرضه رو ارائه میده که تلاش می‌کنن زن کاملی رو خلق کنن. با الهام از اون داستان، هیوز فیلمی ساخت که انصافاً میشه گفت یکی از بهترین کار ‌های اون نبود، علیرغم طرفداران زیادی که این فیلم پیدا کرد. با این وجود، این فیلم باعث ساخت یک سریال تلویزیونی موفق در دهه 90 شد و اکنون شایعه شده که بازسازی و ریبوت اون نزدیکه.

 30 Days Of Night (2002)

کتاب کمیک: 30 روزِ شب (2002)
فیلم‌ها: 30 روزِ شب (دیوید اسلید، 2007)، 30 روزِ شب: روزهای تاریک (بن کتای، 2010)

 قسمت اول این فیلم ترسناک دست کم گرفته شده پادزهر کاملی برای پوشوندن ضعف شدید فیلم «گرگ و میش: خسوف» به کارگردانی دیوید اسلید بود (حتی اگر کارگردان اون یکی از قسمت های سری فیلم خون آشام نوجوان رو کارگردانی کرده باشه). با وجود جلوه های ویژه بصری و صحنه های برفی و خون آلود، شاید تعجب آور نباشه که خاستگاه این فیلم از کمیک ها بوده. مانند بسیاری از کمیک‌های موجود در این فهرست، نویسندگان این کمیک – استیو نایلز و بن تمپلسمیت – در ابتدا قصد داشتن که این پروژه، یک فیلم باشه، اما زمانی که (در ابتدا) ناموفق بود، این رمان گرافیکی کوتاه و با درون مایه ای بی‌رحمانه رو خلق کردن. اسلید در اقتباس خودش از این کمیک، به طرز چشمگیری به اون وفاداره و حتی پایان داستان اون رو هم دست نخورده و بدون تغییر وارد فیلم می‌کنه. بزرگترین تغییرات اعمال شده، در قالب شخصیت های اضافی فیلم و این واقعیت بود که خون آشام ها به زبان خاص خودشون صحبت می کنن. به غیر از این دو، تفاوت زیادی بین فیلم و کمیک وجود نداره. 

 The Mask (1989-2000)

کتاب کمیک: ماسک (1989-2000)
فیلم: ماسک (چاک راسل، 1994)، پسر ماسک (لارنس گوترمن، 2005)

 در حالی که فیلم اول ماسک با کمدی مضحک و خنده دار جیم کری، مورد علاقه بسیاری از مردمه، اما این فیلم شباهت چندانی به داستان تیره و تاریک منبع خودش نداره. هر دو از همون ایده اولیه یک ماسک جادویی شروع می‌کنن که شخصی به نام استنلی ایپکیس رو به یک دیوانه کارتونی قدرتمند تبدیل می‌کنه، اما درون مایه کمیک بسیار تاریک و خشن بود. قتل و کشتار بسیار بیشتری در کمیک های ماسک وجود داره، و فیلم در ابتدا قرار بود این خشونت رو به تصویر بکشه. درعوض ثابت شد که تبدیل اون خشونت کمیک به یک کمدی مستقیم در فیلم، با حسی بسیار کارتونی‌تر، مردم پسند تر و آسون‌تره. 

Rest In Peace Department (2003)

کتاب کمیک: بخش «مردن در آرامش» (2003)
فیلم: آر.آی.پی.دی. : بخش «مردن در آرامش» (رابرت شونتکه، 2013)

 این کمیک اصلی منتشر شده از دارک هورس کامیکس اثر پیتر لنکوف نسبتاً مبهم و بسیار کارتونی بود، اما اقتباس سینمایی از اون، بسیار پر سروصدا و در عین حال بی معنی و بسیار پر هزینه تر از منبعش ظاهر شد. بهترین نکته در مورد این فیلم حضور جف بریجز و نقش آفرینی اون در نقشی بود که به طرز عجیبی در ابتدا برای زک گالیفیاناکیس در نظر گرفته شده بود. این کمیک چندان موفق نبود، اما شبیه کمیک انتقام جویان در کنار نسخه سینمایی اونه که در باکس آفیس بمباران شد و منتقدان اون رو تحقیر کردن. راجر مور (نه، نه اون یکی راجر مور معروف) این فیلم رو “بدترین اقتباس از کمیک ها از زمان فیلم جونا هکس” نامید، در حالی که کایل اسمیت فکر می‌کرد که به نظر می رسه “زاده همون نوع طوفان فکری ناشی از مصرف روانگردان ال اس دی باشه که باید به ما ایده‌ی داستان هاوارد اردکه رو داده باشه.” خب صحبت از هاوارد اردکه شد که در ادامه…

Howard The Duck (1973-present)

کتاب کمیک: هاوارد اردکه (1973 تا کنون)
فیلم: هاوارد اردکه (ویلارد هایک، 1986)

 با توجه به اینکه این فیلم یکی از معروف ترین فیلم های ضعیف در تمام دورانه، به راحتی میشه فراموش کرد که هاوارد با ظاهر کارتونی عجیب و غریبش از یک کمیک واقعی ساخته شده. انصافاً، شباهت بین اون و همتای کمیکش اونقدر متزلزل بود که تقریباً انگار هیچ شباهتی بینشون وجود نداره. گویا جورج لوکاس می‌خواست از این شخصیت یک انیمیشن بسازه، اما طبق قرارداد مجبور شد یک فیلم لایو اکشن در اختیار استودیو قرار بده. ظاهر هاوارد در فیلم تنها چیزی نیست که تغییر کرده: ایده‌های اگزیستانسیالیستی یا هستی گرایانه که در کمیک وجود داره توسط فیلمنامه‌نویس این فیلم یعنی گلوریا کاتز کاملاً کنار گذاشته شد و طنز و شوخ طبعی نسخه اصلی کمیک کاملاً از بین رفت.

Blue Is The Warmest Color (

کتاب کمیک: آبی گرمترین رنگ است (2010)
فیلم: آبی گرمترین رنگ است (عبداللطیف کشیش، 2013) 

مایه تأسفه که صحنه‌های جنسی این فیلم، اون چیزیه که نسخه فیلم بیشتر به خاطر اون ها مشهور شده، زیرا توجه مخاطبان رو از داستانی که اقتباسی باشکوه و گسترده از کمیک اصلی بود منحرف کرده. با این حال، این صحنه‌ها همچنین منشأ اکثر مخالفت‌های نویسنده اصلی کمیک، جولی مارو بود: «به‌عنوان یک مخاطب فمینیست و همجنس‌گرا، نمی‌تونم جهت‌گیری عبداللطیف کشیش در مورد این موضوعات رو تأیید کنم.» اگرچه اون با کلیت فیلم مخالفتی نداشت، اما اقتباس کشیش نیز بسیار سست و سطحی‌نگر بود و پایان داستان به طور قابل توجهی با کمیک تفاوت داشت.

The Rocketeer

کتاب کمیک: موشک انداز (1982-تاکنون)
فیلم: موشک انداز (جو جانستون، 1991) 

تقریباً به محض اینکه این کمیک برای اولین بار منتشر شد، تلاش ها برای ساخت فیلم موشک انداز در سینما آغاز شد. یک نسخه سیاه و سفید با بودجه پایین و کم‌هزینه در راه ساخته شدن بود، قبل از اینکه نسخه هالیوودی اون توسط کمپانی دیزنی تولید بشه. با توجه به روند توسعه طولانی و دشوار اون، فیلم نهایی یک اقتباس بسیار نزدیک به منبعش بود که برهنگی و زبان کمیک رو تحت تأثیر قرار داده، اما لحنی رو که باعث موفقیت اون شده بود، حفظ کرده بود. دیزنی با کمال میل بودجه خودش رو در طول فیلمبرداری افزایش داد و در حال آماده شدن برای یک موفقیت بزرگ بود. متأسفانه، اگرچه منتقدان و طرفداران از فیلم راضی بودن، اما مخاطبان تا حد زیادی از دیدنش خودداری کردن و یک دنباله برای فیلم که برنامه ریزی شده بود، هرگز محقق نشد.

Du Plomb Dans La Tête

کتاب کمیک: گلوله به سر (2010)
فیلم: گلوله به سر (والتر هیل، 2012)

 بدن خیس و عرق‌کرده سیلوستر استالونه 60 ساله (در زمان این فیلم) در نسخه سینمایی این کمیک به‌طور کامل به تصویر کشیده میشه، اما از کمیک بطور عمیقی اقتباس صورت نگرفته. فیلمنامه بسیار ضعیف الساندرو کامون به کمیک اصلی و زیبای فرانسوی الکسیس نولنت توجهی نداشت و نقش آفرینی و زمزمه های عصبانی استالونه به اندازه کافی این فیلمنامه بد و ضعیف رو پوشش نمیده. این فیلم سبک لحن دهه 80 کمیک رو در خودش حفظ کرده، اما به نوعی در اقتباس داستانی بسیار ضعیف عمل کرده و نتونسته داستان کمیک رو در نسخه فیلم بازتاب بده.

Over The Hedge

کتاب کمیک: آن سوی پرچین (1995 – تاکنون)
فیلم: آن سوی پرچین (تیم جانسون و کری کرک پاتریک، 2006) 

هر دوی کمیک استریپ و فیلم بسیار شبیه به هم و نسبتاً به هم نزدیک هستن. در حالی که برخی از طنزهای گزنده‌تر کمیک اصلی در نسخه فیلم حذف شدن، اما حداقل دیدن تمسخر مصرف‌گرایی و فناوری که در این اقتباس سینمایی ظاهر شده، دلگرم کننده بود. منتقدان راضی بودن، و در باکس آفیس نسبتاً خوب عمل کرد – اما نه به اندازه کافی. جفری کاتزنبرگ، مدیرعامل کمپانی انیمیشن سازی دریم ورکس گفت: “به چیزی که مدنظرمون بود، نزدیک بود. البته تقریباً.”  

 Little Orphan Annie (1924-2010)

کتاب کمیک: آنی یتیم کوچک (1924-2010)
فیلم‌ها: آنی یتیم کوچک (جان اس. رابرتسون، 1932)، آنی یتیم کوچک (بن هلمز، 1938)، آنی (جان هیوستون، 1982)، آنی: یک ماجراجویی سلطنتی! (یان توینتون، 1996)، آنی (راب مارشال، 1999)، آنی (ویل گلاک، 2014)

 خاستگاه داستان این یتیم همیشه محبوب و مو قرمز ریشه در دهه 1920 داشت و از اون زمان تاکنون همچنان ادامه داره. در اولین حضور طنز اون، مخاطبان شاهد مو های فرفری معروفش و یتیم خونه ای به شدت بی در و پیکر بودن، اما اون به سرعت پیشرفت کرد. تا سال 1930 در رادیو بود و در سال 1932 به سینما راه پیدا کرد. آنی تاکنون در پنج ماجراجویی جداگانه روی پرده سینما حضور داشته و تجسم اون در سال 2014 به شکل شایان ستایشی در فیلم جانوران حیات وحش جنوب با نقش آفرینی کونزنی والیس بود. در تمام این موارد، ایده مرکزی که به سبک طرح  داستان های چارلز دیکنز بود، در مورد نجات یک بچه یتیم توسط بابا وارباکس ثروتمند، ثابت باقی مونده. بدیهیه که عناصر موسیقی در کمیک اصلی وجود نداشتن، اما روح کمیک به طرز قابل توجهی در طی فیلم به تصویر کشیده شده بود.

کدوم یکی از این فیلم هارو دیدین یا کدوم رو میخواین ببینین؟؟؟


بخوانید :

تاریخچه و قدرت های بلک نایت (شوالیه سیاه)
۱۰ تا از بهترین انیمیشن های لیگ عدالت
۱۰ رویداد مارول که از سیویل وار مارول بهتر هستند
۱۰ داستان ترسناک برتر دنیا دیسی


guest
33 دیدگاه
جدیدترین
قدیمیترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه کامنت ها
هی

ماسک مال ماروله یا دیسی؟

ha ha ha

هیچ کدوم

ثور‌لاور

نه😂😂😂
بلو ایز د وارمست کالر کمیک بوکیه؟؟؟؟؟؟
وای خدایا 😂😂

فیلم شاهکار ماسک رو میدونستم، چقدر با این شاهکار خاطره دارم
چند تا از فیلم ها هم اصلا نمی‌دونستم وجود ندارن ولی جالب بودن، دست نویسنده درد نکنه، خسته نباشید

دیسی فندوم (دقایق آخر زندگی) 🌕🌖🌗🌘

داستان سینمایی شزم ۲ لو رفته نظرتون چیه ؟
من دیدم به نظر سینمایی آبکی اما معمولی میشه

پارسا

چیزی نیست که نشه گفت فیلم خوبی در میاد
ولی میتونست فیلمنامه خیلی قوی تری هم داشته باشه

از نظر من ابکی نبود ، فوق ابکی بود
خدا کنه فلش و اکوامن و بلو بیتل و بت گیرل اینطوری نباشن

پارسا

آکوامن و بلوبیتل رو که نمی‌دونم
ولی رو پلات ها
اون دو تا اوکی بود
البته اگه اولین پلات فلش حساب نشه

دیسی فندوم (دقایق آخر زندگی) 🌕🌖🌗🌘

نمیدونم اما از نظر من یه حسی میگه آکوامن بد نمیشه

هری پاتر

بعید میدونم واقعی باشه چون تا اکران فیلم مدت زیادی مونده

دیسی فندوم (دقایق آخر زندگی) 🌕🌖🌗🌘

لو رفته

Green arow [خالی خالی]

من توووووووووووووونسسسسسسسسسستممممممممممم no way home رو ببینم
{میدونم دیره}

جیسون پیتر تاد(نریمان سابق)

خسته نباشیئییییییییییییی

Green arrow 🏹

دیسی فندوم ، رفته بچه ها ؟

دیسی فندوم (دقایق آخر زندگی) 🌕🌖🌗🌘

اره رفته پیشه پوتک ساندویچ بخوره توی آلمان منم دیسی آجیل هستم 😐

یه لحظه فکر کردم نوشتی 《دیسِ اجیلی》🤣🤣

دیسی فندوم (دقایق آخر زندگی) 🌕🌖🌗🌘

😐😭خدا یا این چه حکمتی یه به من دادی 😭
ا

Green arrow

باشه بابا

GENERAL (به دنبال گلابیاتور هستم)

خوشونت؟🗿
داش خب داره راست میگه

GENERAL(تو نه شری نه شاگرد اول 🗿)

خیر نرفته قراره 5 ماه دیگه بره

دیسی فندوم (دقایق آخر زندگی) 🌕🌖🌗🌘

من ماجرای سینمایی آبی گرم ترین رنگ است رو شنیدم
و باید بگم بدترین حال به هم زن ترین و بی مورد ترین و الته پوچ و بی معنا ترین سینمایی بود که فهمیدم
یک سینمایی که واقعا مشهوره اما نباید ساخته می‌شد
نمیدونم اما به بعضی هاکه وسوسه میشن تا ببینن بگم که به هیچ عنوان این سینمایی رو نگاه نکنین
من ندیدم اما از اونماجرا معلومه که این سینمایی واسه پول و سرگرمی و …
ساخته نشده واسه یه دلیل دیگه درست شده .

IRON-FLASH

دوستان ممنون میشم جواب بدین.
آیا مارول برنامه ای داره که بعد وقایع نو وی هوم دوباره از اسپایدرمن استفاده کنه؟ و اینکه آیا مارول استودیوز میدونه از اسپایدرمن های جهان های موازی استفاده کنه و جای پیتر پارکر زمین ۶۱۶ بیارتشون. در واقع سوال اصلیم اینه که آیا فقط حق رایت پیتر پارکر برای سونیه یا تو ام سی یو دیگه هیچ اسپایدرمنی نمیاد؟

Sina

برنامه ای فعلا ندارن ولی تایید شده که 3 قسمت دیگه میسازن

Last edited 1 سال گذشته by Sina
پارسا

رایت مال سونیه ولی طبق توافق تو ام سی یو هم استفاده میشه
الان سه گانه دوم تام هالند تایید شده
خود سونی هم احتمال زیاد در آینده از توبی و اندرو هم استفاده بکنه

Khafan

تایید شده که سه قسمت دیگه با تام هالند می‌سازند اما چه شکلی رو نمیشه گفت و اینکه هر شخصیتی که مربوط به اسپایدرمن باشه ( خبیث ها ، شخصیت های مکمل و…) حق رایتش برای سونیه اما مارول با اجازه سونی ( توافق ) میتونه از این شخصیت ها فیلم یا سریال بسازه .

Red Hood

ببخشید بی ربطه ولی کسی هست که فیلم بتمن که تازه اکران شده با کیفیت دیده باشه؟

پارسا

من دیدم

HMD

نه هنوز فقط پرده ای با یه کیفیت بهتر(Hdts) اومده.

هری پاتر

وای چقدر سر ماسک خندیدم

HMD

سلام.
فیلم ماسک رو دیدم و خوشم اومد. میدونستم کمیک داره ولی نمیدونستم از روی کمیک ساختن.
آن سوی پرچین هم فقط اسمشو شنیده بودم.
ممنون از مقاله.