MCU-Doctor-Strange-and-Loki

لوکی VS دکتر استرنج، کدام یک قدرتمندتر است؟

لوکی و دکتر استرنج در دنیای سینمایی مارول دو شخصیت بسیار محبوب هستند که توانستند با حضور در آثار مختلف، خودشان را اثبات کنند. این دو شخصیت بسیار قدرتمند نیز هستند و همانطور که میدانید قدرت آنها از جادو می‌آید البته با تفاوت‌های بسیار زیاد. لوکی در MCU ماجراجویی بزرگی را پشت سر گذاشت و پس از  سفری طولانی از  ویلنی که در ابتدای کار بود کاملا فاصله گرفت و حالا میتوان خدای شرارت را یک قهرمان دانست. دکتر استرنج نیز از فردی که به هیچ چیز جز جهان مادی اعتقاد نداشت تبدیل شد به Sorcerer Supreme، قدرتمندترین کسی که روی زمین از جادو استفاده مکیند و با این کار  توانست مولتیورس را نجات دهد. میشود گفت در فیلم‌های مارول لوکی و دکتر استرنج در زمینه جادو حرف اول را میزنند اما سوال اینجاست که کدام یک از این دو قدرتمندتر است؟ در این مقاله این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

لوکی: سن بیشتر، تجربه بیشتر

Loki-Laufeyson-In-Thor

لوکی یک برتری مهم دارد و آن هم عمر بسیار طولانی او است. این عمر طولانی به لوکی کمک کرده تا تجربیات بسیار زیادی به دست آورد و با دشمنان مختلفی مبارزه کند که هرکدام از آن‌ها او را برای نبرد بعدی قدرتمندتر کرده است. لوکی در طول هزاران سال زندگی نه تنها در جنگ‌هایی با قلمروهای دیگر حضور داشته بلکه فرصت این‌را داشته است که آموزش ببیند و جادوهای بسیار مختلفی که در ازگارد وجود دارند را به لیست قدرت‌هایش اضاف کند. زندگی طولانی در کنار خدایان قدرتمندی مثل ثور، اودین و فریگا یک نکته مثبت در قدرتمند شدن لوکی به حساب می‌آید که نتیجه آن را نیز دیده است.

دکتر استرنج: در اولین برخورد لوکی را مغلوب کرد

یکی از لحظات به یاد ماندنی در دنیای سینمایی مارول زمانی بود که ثور و لوکی به زمین آمدند تا دنبال اودین بگردند و دکتر استرنج آنها را غافلگیر کرد. در این اتفاق دیدیم که جادوگر اعظم مارول توانست به راحتی خدای شرارت را از پا درآوَرَد و به مدت 30 دقیقه کاری کند او سقوط کند و پس از آن نیز وقتی لوکی او را به مبارزه طلبید به راحتی او و برادرش را به مکانی دیگر فرستاد. درست است که لوکی برای این اتفاق آمادگی نداشت و کاملا غافلگیر شد اما از لوکی که بسیار حیله‌گر است و تجربه مقابله با دشمنان مختلفی را داشته است انتظار میرفت آماده‌تر باشد. هالک نیز قبلا لوکی را در نبرد غافلگیر کرده بود و به نظر میرسد این موضوع یکی از نقاط ضعف لوکی و البته از نقاط قوت دکتر استرنج است.

لوکی: مبارز بهتری است

loki

ازگارد پر است از مبارزان بزرگی مثل ثور، سه جنگجو، لیدی سیف، هایمدال، هلا و خود اودین که همگی به خاطر قدرت رزمی بالا مشهورند و لوکی نیز لیاقتش دارد که در این لیست باشد. مطمئناََ لوکی برای حیله‌گری و توانایی‌های جادویی‌اش معروف است اما این که در نبرد تن به تن مهارت بسیار بالایی دارد یکی از  برتری‌های او نسبت به دکتر استرنج است. لوکی بارها با دست خالی و یا فقط با خنجر با جنگجویان بزرگی جنگیده است کاری که خیلی از جادوگرها نمیتوانند انجام دهند زیرا فقط روی قدرت‌هایشان تکیه میکنند و این تک بُعدی بودن ممکن است به نقطه ضعف تبدیل شود. در یک نبرد جایی که امکان استفاده از جادو وجود نداشته باید لوکی به راحتی برتری خودش را به کسی که بدون جادو فقط یک دکتر پولدار سابق که حالا دست‌های سالمی هم ندارد نشان میدهد.

دکتر استرنج: مقابل تانوس بهتر عمل کرد

یکی از ویژگی‌های مشترک دکتر استرنج و لوکی برخورد هر دوی آنها با تانوس و تلاش برای شکست دادنش است. اما نحوه مقابله این دو نفر با تایتان دیوانه بسیار متفاوت است. لوکی در ابتدا متحد تانوس بود اما در نهایت دشمن او شد و در فیلم Avengers: Infinity War سعی کرد تانوس را به تنهایی به قتل برساند که به راحتی شکست خورد و تانوس او را کشت. اما دکتر استرنج تقریبا به بهترین شکل مقابل این دشمن بزرگ ایستاد و با کمک دیگران سعی کرد او را شکست بدهد. حتی زمانی که به صورت تیمی موفق نشدند دکتر استرنج تسلیم نشد و به تنهایی هر کاری از دستش برمی‌آمد انجام داد. عملکرد دکتر استرنج در این نبرد عالی بود اما در نهایت تنها یک راه برای شکست دادن تانوس وجود داشت که باید توسط آیرون من انجام میشد.

لوکی: در مقابل حملات ثور و هالک می‌ایستد

هالک و ثور جزو قدرتمندترین شخصیت‌های مارول به حساب می‌آیند و ایستادن در مقابل آنها بسیار سخت است. افراد کمی پیدا میشوند که در مقابل آنها قرار بگیرند و باز هم سالم بمانند اما لوکی زمانی که هنوز یک ویلن بود در مقابل هر دوی آنها قرار گرفت و درحالی که در نبرد شکست خورد همچنان جان سالم به در برده بود. آسیب ناپذیر بودن لوکی یکی از ویژگی‌های بسیارغیرمنصفانه در برابر دکتر استرنج است زیرا جادوگر اعظم دنیای مارول با تمام قدرتمندی‌اش، یک انسان عادی است و اگر کسی موفق شود به او آسیب برساند او زخمی میشود، خونریزی میکند و ممکن است بمیرد اما صدمه وارد کردن به لوکی به این راحتی‌ها نیست.

دکتر استرنج: انعطاف‌ پذیرتر است

لوکی در طول سال‌ها ثابت کرده است بسیار خوب در جنگ‌ها حاضر میشود و میتواند با نقشه‌هایش کار را پیش ببرد اما آنقدر هم این نقشه‌ها با موفقیت روبه‌رو نمیشوند و حیله‌گری‌های او در بسیاری از موارد شکست میخورند. وقتی اولین نقشه لوکی شکست میخورد او کنترل شرایط را از دست میدهد و نبرد را می‌بازد اما دکتر استرنج توانایی وفق پیدا کردن با شرایط را دارد. دکتر استرنج به راحتی با توجه به نوع مشکل تغییر میکند و چاره جدیدی برای آن اتفاق پیدا میکند. با توجه به همین مسئله می‌توان انتظار داشت او برای هر شرایطی جوابی پیدا کند حتی اگر در مقابل دشمنی بسیار قدرتمندتر از خودش قرار بگیرد. یک مثال عالی در این زمینه میتواند مقابله او با دورمامو باشد که کاملا غیرممکن به نظر میرسید اما دکتر استرنج توانست راه حل این مسئله را هم پیدا کند.

لوکی: به معنای واقعی قدرتمند است

دکتر استرنج یک انسان عادی است که دستانش حتی اندازه بقیه افراد هم توانایی ندارد. علاوه بر این او از نظر جسمانی در حد بقیه قهرمانان نیست و حتی یک ورزشکار هم نبوده است. اما در طرف مقابل لوکی کاملا قدرتمند است زیرا فرزند یک غول یخی است و میتواند مقابل کسانی مثل ثور قرار بگیرد. خیلی از شخصیت‌های کمیک بوکی هستند که قدرتی را به دست می‌آورند یا با تلاش به آن میرسند اما لوکی با این قدرت زاده شده است. نژاد او یکی از قدرتمندترین نژادهای مارول است و ضرباتی که لوکی توان تحملشان را دارد به راحتی دکتر استرنج را از پا در می‌آورند، حداقل از نظر جسمانی میتوان با اطمینان گفت یک غول یخی نسبت به یک انسان برتری بسیار زیادی دارد. 

دکتر استرنج: از نظر ذهنی و روانی قوی‌تر است

در مقابل نیروی جسمانی لوکی، دکتر استرنج توانایی‌های ذهنی بالایی دارد. میتوان گفت لوکی ذهن ضعیفی دارد از این نظر که او بسیار مغرور است و میتواند به راحتی از کوره در برود و این به ضرر او تمام میشود. تکبری که لوکی دارد در زمان شکست و ناراحتی او را ضعیف میکند اما دکتر استرنج کاملا برعکس او است و حتی در سخت‌ترین شرایط هم کنترل خودش را از دست نمیدهد. داشتن ثبات ذهنی و مصمم بودن روی انجام یک هدف برای دکتر استرنج بسیار مفید بوده است، و در جنگی مثل دورمامو، او خودش را راضی کرد تا در حلقه مرگ خودش گیر بی‌افتد، کاری که هرکسی قادر به انجامش نیست و حتی با بارها تکرار تسلیم نشد.

لوکی: توانایی رشد کردن را نشان داده است

دکتر استرنج عالی است اما او تقریبا همان شخصی است که همیشه بوده. او زمانی یک جراح متکبر بود و حالا یک جادوگر مغرور است. او به عنوان یک شخص رشدی نداشته و با اینکه کارهای بزرگی انجام داده است، اینکه تغییری در خودش ایجاد نمیکند نکته منفی به شمار می‌آید. لوکی از این نظر کاملا متفاوت است، او رشد کرده، تغییر کرده و بهتر شده است. در واقع این رشد و پیشرفت بخش مهمی از شخصیت لوکی را تشکیل میدهد. او از اشتباهات خودش درس میگیرد و سعی میکند به سمت بهتر شدن برود. لوکی اشتباهات و نقاط ضعف خودش در زمان شرور بودن را درک کرده است و حالا سعی میکند بر آنها غلبه کند که برای یک ویلن کار چشمگیری است.

دکتر استرنج: ضعف نشان نمی‌دهد

با اینکه مغرور و گستاخ بودن دکتر استرنج برای یک شخص عادی چندان ویژگی خوبی نباشد اما به عنوان جادوگر اعظم خیلی وقت‌ها به کار او آمده است. دکتر استرنج با اعتماد به نفس کامل به جنگ با دشمنانش میرود و از اینکه برنده خواهد شد کاملا اطمینان دارد. در دنیای سینمایی مارول او با اینکه حضور نسبتا کوتاهی داشته است اما با شرورهای بسیار قدرتمندی روبه‌رو شده است و در مقابله با آنها هیچوقت شکست را یکی از گزینه‌ها در نظر نگرفته است، زیرا به قدرت و توانایی‌های خودش اعتماد کامل دارد. شیوه خاص دکتر استرنج در جنگ‌ها او را به یکی از سرسخت‌ترین قهرمان‌های مارول تبدیل کرده است، کسی که هر طور شده راهی برای شکست شخصیت شرور مقابلش پیدا میکند و حتی به تسلیم شدن فکر نمیکند. 

منبع: CBR


بخوانید :

5 لحظه برتر لوکی در MCU
فیلم های پیش روی DC
5 سریال برتر کمیک بوکی نتفلیکس
10 اتفاقی که ممکنه تو فیلم بلک پنتر 2 بیوفته
برترین لایواکشن های دیزنی


guest
97 دیدگاه
جدیدترین
قدیمیترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه کامنت ها
سامیار

ببخشید اشتباه گفتم😑😑اگر آن طلسم را اجرا کند

Last edited 5 ماه گذشته by سامیار
سامیار

حتی اگه هیچکدوم از طلسم ها و تجهیزاتش را حساب نکنیم باز هم دکتر استرنج قوی تره به خاطر اینکه یه طلسم دارد و اگر آن را بخواند جادوی تمام جادوگران دنیا همانند لوکی و واندا(اسکارلت ویچ)را در اختیار دکتر استرنج قرار می دهد

Last edited 5 ماه گذشته by سامیار
سامیار

دکتر استرنج یعنی قوی ترین ابر قهرمان مارول

kiana

دوستانی که میگن لوکی ذهن ساده ای داره لوکی رو اصلا نمیشناسن

Last edited 9 ماه گذشته by kiana
kiana

دوستان اشتباه گفتین که لوکی از لحاظ روحی ضعیفه شاید تصمیم های اشتباهی بگیره وای اگه دقت کرده باشین باعث تموم شدن داستانش نمیشه ، و اگه این دو نفر در مقابل هم بزاریم لوکی میبره چون زیرک تره و به شدت باهوش تره ، علاوه بر این با نقشه هایی که میکشه واقعا دکتر استرنجو گول میزنه و دکتر میبازه

bi nam

مقابل گذاشته شدن دکتر مادرشو گایید

کازمیک آرمور سوپرمن

مقایسه بر اساس سینما هست یا کمیک؟ اگه کمیک که لوکی اگه سینما دکتر استرنج

kiana

یه نظر من هوش برتر از قدرته ،

Kimia

من دکتر استرنج و لوکی را عاشقشونم اما لوکی میبره چون قویتره

kiana

و با هوش تر

A,S

وای عجب مقاله ای
😁😁😁
تام هیدلستون در نقش لوکی عالیه و این نکته مثبتیه که فصل دوم سریال لوکی ساخته میشه و به احتمال ۳۱٪شاید لوکی توی قسمت دوم دکتر استرنج باشه(شاید هم نه!🧐🤕🥺🤷‍♀️)

دکتر استرنج هم عالیه هم شخصیتش هم بازیگرش پرفکت پرفکت 😍😍😍😍🥰🥰من منتظر قسمت دوم هستم ببینم چه اتفاقی برای دکتر استرنج میوفته کاشکی به بخشی از شغلش هم پرداخته بشه خلاصه از شما هم ممنونم بابت مقاله های باحالتون موفق باشید تا ابد👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Ramanrrino

میدونی به چی فک میکنم فک میکنم چقد باحال میشه جنگ لوکی و استرنج در قالب یه فیلم که تو یه ری الیتی دیگه باشه و اون وسط یه یارو قوی جدید بیاد و همله کنه و بقیه انتقام جو هارو بکشه(انتقام جو ها کم باشن ) و اخر مجبور باشن با هم متحد شن و یارو رو بکشن و تصمیم بگیرن اخرین انتقام جو ها باشن و تا انتقام جو های جوون جدید رو تعلیم ندادن دست نکشن و تمام اینم درآمد برای دیسی

.Doctor. strange.d.n

خودتونم اشاره کردید دیسی!!هر کمپانی راه روش خودشو داره و با این روش جذابیت مارول میره اما منم با همچین جنگی موفقم البته به صورت تیم اپ دو نفره☺️

Danial

دوست عزیز مقاله خوبی بود.من خودم هم طرفدار لوکی وهم دکتراسترنج هستم.اما بنظرمن بایه نگاه ساده میشه به این موضوع که کدام شخصیت قویتره پی برد.اگر بخواهیم بین این دویک نفروانتخاب کنیم قطعا دکتراستدنج هستش.باوجوداینکه خودم بشدت طرفدار لوکی هم هستم.اما خوب قدرتهای ذهنی وجادوگری دکتراسترنج خیلی بیشتره.اگه تجربه روهم بخواهیم درنظربگیریم بنظرم دکتراسترنج بااون همه کتاب اسرار وراز که دراون کتاب‌ها هستش تجربه بیشتری داره وبه راحتی میتونه باسنگ زمانش به هرنقطه از زمان‌بره.بنظرمن باید دکتر استرنج‌رو باخیلی قوی‌تر ازینا مقایسه کنین.

Last edited 1 سال گذشته by Danial
kiana

اگه رمان لوکی رو بخونیم لوکی مطالعه ی بیشتری داره چون عمرش بیشتره و کل عمرشو اطلاعات جمع اوری کرده