neo

5 دلیل که نئو بهترین شخصیت کیانو ریوز هستش

سه‌گانه ماتریکس در زمان خودش بسیار پرطرفدار بود و حالا هم ازش به عنوان یک اثر بزرگ یاد میشه که ژانر علمی تخیلی رو تعریف کرده. در سه فیلم ماتریکس قسمت اول از همه موفق‌تر و مهم‌تر هستش چون یک انقلاب در سینما به حساب میاد و دلیل این همه بودن هم چیزهای مختلفیه که در اینجا با اونها کاری نداریم و قراره بریم سراغ شخصیت اصلی Matrix یعنی نئو که توسط کیانو ریوز ایفا شده. این شخصیت جذاب یکی از دو نقش مهم کیانو ریوز در سینما هستش که خیلی محبوبه، در مقاله قبلی 5 دلیل که جان ویک بهترین شخصیت کیانو ریوزه گفته شد که میتونید از طریق این لینک بخونیدش و حالا میخوایم ببنیم نئو از سری ماتریکس چه برتری‌هایی نسبت به جان ویک داره.

5. پیشرفت شخصیت

نویسندگان فیلم ماتریکس با معرفی نئو به عنوان یک فرد عادی که سرش به کار خودشه داستان رو شروع میکنن و برای معرفی کردن این شخصیت هم از داستان گذشته اون استفاده نمیکنن بلکه با روایت اتفاقات زمان حال و روابطش با اطرافیان و دوستانش به ما نشون میدن که اون چطور شخصیتی داره، و خوشبختانه در پایان این روش به خوبی جواب داد. در ادامه فیلم‌های ماتریکس شخصیت نئو تحولات زیادی پیدا میکنه که کاملا واضح هستن و میتونیم اونارو ببینیم. این تحول شخصیت شامل قبول کردن کسی که هست میشه و همچنین درک بهتری که از دنیای اطرافش پیدا میکنه. البته اینکه رشد شخصیت در نئو بهتر بوده به این معنی نیست که در جان ویک چنین چیزی رو نمیبینیم اما تغییرات در فیلم‌های ماتریکس بسیار چشمگیرتر و بهتر بودن.

4. قدرت‌‌‌‌‌ها

چیزی که نئو رو به یک شخصیت قدرتمند و خطرناک برای دشمناش تبدیل میکنه کنترل اون بر ماتریکسه. چه کاری که با گلوله ها میکنه و چه بقیه توانایی‌های اون همه کارهایی هستن که جان ویک از انجام دادنشون محرومه. جان ویک چیزی نداره که بتونه با نئو مقابله کنه اما در خارج از ماتریکس شاید با هم نبرد متعادل‌تری داشته باشن، و خوشبختانه نشون داده شده که نئو در خارج از ماتریکس هم خیلی ناتوان نیست. توانایی‌های نئو پیچیده هستن و شاید خیلی دقیق هم قابل توضیح نباشن اما نکته مهم اینه که نئو با داشتن اونها هر جا که باشه میتونه عملکرد غیر قابل توصیفی داره.

3. سرنوشت

مدتی طول کشید تا نئو با ‘The One’ بودن کنار بیاد، اما به هر حال اون مسیر خودش رو پیدا کرد. به نظر میرسه فهمیدن اینکه سرنوشتش نجات دادن تمام بشریت بوده روی تمام کارهایی که میخواد انجام بده تاثیر نسبی گزاشته و اهمیت کارهای اون رو تغییر داده. این موضوع کشش بسیار خوبی در داستان فیلم ایجاد کرد که برای مخاطب‌ها جالب بود. در مورد شخصیت جان هم میشه گفت سرنوش نقش داشته اما بیشتر اتفاقات فیلم شبیه این بود که بر اساس مواقع جان ویک تصمیم میگره کاری رو انجام بده تا اینکه سرنوشت اونها رو از قبل تایین کرده باشه. به طور کلی هم شخصیت جان ویک اتفاقات بسیار کوچک‌تری رو رقم زده نسبت به نئو که سرنوشتش نجات تمام بشر بود.

2. رقابت

برخورد اولیه نئو با مامور اسمیت و رقابت و درگیری‌ای که در ادامه بین این دو به وجود اومد چیزیه که در سه‌گانه ماتریکس به یک نماد تبدیل شده. از درگیری پایانی فیلم اول تا جنگیدن با تعداد بی‌شماری از کلون‌های اسمیت در فیلم دوم همه لحظاتی هستن که تماشاگران عاشقشون شدن و آرزو میکنن باز هم داستان بین این دو نفر ادامه پیدا کنه. جان ویک هم بدون شک در طول سالها دشمنان خیلی زیادی برای خودش ساخته که با هرکدوم هم مبارزات به یادموندنی داشته اما هیچکدوم از اونها مثل مامور سامیت به بخش جدا نشدنی فیلم‌ها تبدیل نشدن و شاید بعد مدتی همه اونها رو فراموش کنیم. 

1.رابطه با Trinity

با وجود قدرت زیاد و سرنوشت دشواری که نئو داره اما همچنان وقت داره تا عاشق کسی بشه. شما ممکنه از علاقه‌مند شدن افراد در سینمای مدرن خوشتون بیاد یا شاید هم اونو دوست نداشته باشید اما این اتفاق تبدیل به یک موضوع استاندارد شده که خیلی وقت‌ها استفاده میشه. ماتریکس هم به خوبی این موضوع رو در فیلم جا داده و تا حدود زیادی ازش رضایت داریم. رابطه بین این دو شخصیت در طول سه‌گانه به مرور تکمیل میشه و در تکمیل شخصیت نئو هم نقش زیادی داره چون با توجه به ویژگی‌های اون شاید از انسان‌های عادی دور بشه و عاشق شدن چیزیه که اونو به بقیه انسان‌ها نزدیک‌تر میکنه.


شما سه‌گانه ماتریکس رو بیشتر دوست دارید یا جان ویک؟


بخوانید:


5 کمیکی که باید تو فاز 5 مارول استفاده بشه
10 کمیک برتر دیسی برای خواندن در قرنطینه
سریال پیشنهادی (STUMPTOWN)
۱۰ فکت جالب از فیلم لوگان که نمیداستید!
ویدیو احساسی از ولورین