ایکس من

ترتیب دیدن فیلم های ایکس من

پیچده جذاب گمراه کننده

اگر در قرنطینه نشستین و حوصلتون سر رفته، اگر همه فیلم هایی که دوست داشتین یا پیشنهاد شده بهتون رو دیدین، اگر دیگه کتاب یا کمیکی برای مطالعه ندارین، و البته اگر تابحال سری ایکس من ساخته شده توسط کمپانی فاکس رو ندیدین، ما در این مطلب قصد داریم شمارو راهنمایی کنیم تا این سری فیلم هارو با اصول و زمان بندی درست ببینین. با کامیکان همراه باشین.

اگه تاحالا سری مردان ایکس ساخته فاکس رو ندیدید و قصد دیدن هم ندارید پیشنهاد میکنم نظرتون رو عوض کنید و این فیلم هارو ببینید، اگر تابحال این سری رو ندیدین احتمالا به خاطر نقد های بد و نظرات و تفکرات عده ای از سینما دوستان یا دوستانتون بوده، که اکثر این نظرها درباره این فیلم ها منفی و بد هستش؛ درسته که فاکس در ساخت این مجموعه اشتباهات زیادی کرده، و درسته که دنیایی بهم ریخته و بدون ترتیب و نظمی درست با داستان های تکراری و بی ربط ساخته، اما هنوز هم این که شخصیت های محبوبمون مثل ولورین، مگنیتو و پروفسور ایکس رو در یک فیلم ببینیم میتونه خیلی جذاب باشه، از طرفی هم از هر فیلم میتونین تا حدود زیادی لذت ببرین، اما در صورتی که به نظم دنیایی و ترتیبی درست مثل MCU اهمیت میدین، احتمالا این مجموعه نتونه شمارو راضی نگه داره.

مجموعه ایکس من پیچیده ترین مجموعه سینمایی را برخوردار است که از یک سری 3 قسمتی اصلی بزرگسال ساخته شد، سپس مدیران فاکس دست به ساخت ریبوت هایی زدن که کل داستان رو زیر سوال برد و 3 قسمت ریبوت نیز ساخته شد. و در نهایت در یک قسمت این ریبوت با مجموعه اصلی باهم یک کراس آور داشتن که عجیب ترین اتفاقی بود که میتونست بیوفته، به جز این مجموعه ها برای شخصیت ولورین 3 قسمت جدا و ددپول نیز 2 فیلم جدا داشته و فیلم the new mutants نیز از این مجموعه است. در این پست ترتیب دیدن این مجموعه رو پیشنهاد میدیم و امیداوریم با بتونین تماشا کنین و ازش لذت ببرین.

1- ایکس من فرست کلس (X-Men: First Class)

X-Men: First Class

ایکس من فرست کلس اولین فیلم این مجموعه است (از لحاط خط داستانی نه ساخته و اکران) و داستان پرفوسور چارلز اگزاویر را روایت میکند که میخواهد جهش یافته ها رو جمع کنه تا بتونه از اونا در برابر حوادث احتمالی دفاع کنه ، ایکس من فرست کلس داستان اولیه مردان ایکس را روایت میکند و این فیلم بهترین فیلم برای شروع کردن مجموعه ایکس من است.

سال ساخت 2011 

نمرات :  imdb : 7.7    RT:86%

2- ایکس من اورجینز : ولورین (X-Men Origins: Wolverine)

X-Men Origins: Wolverine

بعد از ایکس من فرست کلس مناسب ترین فیلم از لحاظ خط داستانی این فیلم هست، چون هم با ولورین آشنا میشین و هم یکم درباره فضای داستانی مردان ایکس میفهمین و بیشتر در عمق داستان قرار میگیرین.مردان ایکس ولورین یکی از فیلم هایی است که با درخشش هیوجکمن همراه است.با دیدن این فیلم آماده داستان پیچیده ی مردان ایکس میشین. و با تعدادی از شخصیت های دیگه مثل سیبرتوث، سایکلاپس، استرایکر و….. آشنا میشین که میتونه زمینه ای خوب برای درک بیشتر دنیای جهش یافته های فاکس باشه.

سال ساخت 2009 

نمرات :  imdb : 6.6    RT:37%

3- ایکس من روز های گذشته آینده (X-Men: Days of Future Past)

X-Men: Days of Future Past

خب اگه این فیلم رو ببینین تمام منطق دنیای ایکس من براتون زیر سوال میره، این به این خاطره که یک نوع شاید بشه گفت ریبوت در این فیلم انجام میشه و با تطبیق کردن سفرهای زمانی و از بین بردن اتفاقات گذشته داستان های گذشته و فیلم های قبلی رو زیر سوال میبرن، اما از نظر منتقدین و بیننده ها این فیلم بهترین فیلم این مجموعه از نظر داستان سرایی و ساخته که اکثر بیننده ها از دیدن این فیلم لذت بردن.این فیلم درواقع کراس آوری بین دنیای آینده و گذشته است و این یکجورایی اتفاق خیلی خاصی حساب میشه، ترکیبی که در این فیلم بین گذشته و آینده و دیدن شخصیت های پیر و جوان و بزرگ شده قهرمان هاست خیلی جذاب و جالبه که به احتمال زیاد از این فیلم لذت میبرین.

سال ساخت : 2014

نمرات :  imdb : 8    RT:90%

4-ایکس من آپوکالیپس(X-Men: Apocalypse)

X-Men: Apocalypse

این فیلم که یکی از پروژه های نسبتا جدید این دنیاست، به واسطه پیشرفت های سینمایی و تجهیزات از لحاظ کیفیت ساخت در سطح نسبتا خوبی قرار میگیره، اما از نظر داستان پردازی و محبوبیت هم از نظر منتقدین و هم از نظر بیننده ها فیلمی کاملا متوسط و معمولیه که خواسته های طرفداران این فرانچایز رو برطرف نکرده. وقایع این فیلم بعد از فیلم Days of the future past اتفاق میوفته و ایکس من باید با یکی از بزرگترین و قویترین دشمنانشون روبه رو بشن که درکنار این تعدادی از جهش یافته هاهم به این ویلن میپیوندن که این کار رو از قبل هم برای پروفسور ایکس و دوستانش سخت تر میکنه.

سال ساخت 2016 

نمرات :  imdb : 6.9    RT:47%

5-ایکس من (X-Men)

X-Men

این فیلم که اولین فیلم ساخته شده برای این مجموعه است از لحاظ کیفیت ساخت و نوع آوری و جلوه های ویژه در زمان خودش یکی از سرآمدها بود و یکی از فیلم هایی بود که باعث محبوبیت و بیشتر شناخته شدن ایکس من شد. اما در این فیلم خیلی از چیزهایی که در قسمت های قبلی خط زمانی دیدین زیرپا گذاشته میشن و یکم گیج و متعجب خواهید شد، اما به هرحال این فیلم در این خط زمانی جای داره و اگر دوست دارین این مجموعه رو به صورت کامل و به بهترین نحو درک کنین باید این فیلم رو ببینین.

سال ساخت 2000 

نمرات :  imdb : 7.4    RT:81%

6-ایکس 2 (X2 یا X-Men United )

X2

قسمت دوم از سه گانه اولیه مجموعه ایکس من که با گذشت سه سال از قسمت اول و رشد نسبی تجهیزات سینمایی کیفیت ساخت بالاتری رو دریافت کرد و از نظر منتقدین و بیننده هاهم راضی کننده ظاهر شد، اما اکثر بیننده ها و طرفدارهای این مجموعه معتقدند که این فیلم نسبت به قسمت اول خودش یعنی ایکس ۱ ضعیفتر عمل کرده.درکل باید گفت که اگر الان بخواین این فیلم هارو ببینین قطعا اذیت خواهید شد، با توجه به پیشرفت چشمگیر سینما و جلوه های ویژه و فیلم های عظیمی مثل اندگیم، جلوه های ویژه و داستان این فیلم های که ماله نزدیک به دو دهه قبل هستند شمارو کمی اذیت میکنه.

سال ساخت 2003 

نمرات :  imdb : 7.4    RT:85%

7-ایکس من آخرین ایستادگی (X-Men: The Last Stand)

X-Men: The Last Stand

این فیلم آخرین فیلم از سه گانه اول مردان ایکس است که واقعا ضعیف ترین فیلم این مجموعه بوده، ولی با شاهکاری جدید دارک فونیکس این رتبه به اون رسید، ایکس من لست استند داستانی بی سر و ته را روایت میکند و یکی از بدترین طراحی شخصیت هارو درش شاهد بودیم که یکی از این طراحی های خیلی بد به جاگرنات برمیگرده. مدیران خردمند فاکس بعد از این فیلم دست به ریبوت این فیلم ها زدن که واقعا به معنای واقعی کلمه بزرگترین اشتباه ممکن رو کردن و تنها باعث گیج تر شدن بیننده ها و بهم ریختن دنیای سنیمایی این مجموعه کردند که باعث شد در ادامه بیشتر در شن فور برن و هرچی دست و پا بزنن نتونن بیرون بیان.

سال ساخت 2006 

نمرات :  imdb : 6.7    RT:57%

8-ولورین(The Wolverine)

The Wolverine

چه چیزی بهتر از یک فیلم اختصاصی برای یکی از محبوب ترین شخصیت های تمام دنیای کمیک و ابر قهرمانی یعنی ولورین، این فیلم بهتر هم میشه وقتی که هیوجکمن رو در نقش لوگان در این فیلم میبینیم و الحق باید گفت که فیلم هم از کیفیت ساخت و داستان سرایی بهتری نسبت به خیلی از فیلم های این مجموعه داشت.حتی اگر طرفدار ولورین و ایکس من هم نباشید از داستان های عجیبب و جذابی که برای لوگان در این فیلم اتفاق میوفته لذت خواهید برد.

سال ساخت 2013 

نمرات :  imdb : 6.7    RT:72%

9-دارک فونیکس(Dark Phoenix)

Dark Phoenix

جدیدترین و آخرین فیلم مجموعه ایکس من که توسط کمپانی فاکس ساخته شد، البته در کنار اینها ضعیف ترین و بدترین فیلم این مجموعه هم لقب گرفت، خیلی ها این فیلم رو حتی از سه گانه اولیه ایکس من که متعلق به ۲۰ سال پیشه، خیلی ضعیف تر و سطحی تر میدونن و از نظر منتقدین، طرفدارها، سینما دوستان و…. این فیلم یکی از بدترین فیلم های سال ۲۰۱۹ شد که همه امیدهای دوباره زنده کردن دنیای ایکس من رو به باد داد و مدتی بعد از این هم با خریداری شدن فاکس توسط دیزنی، ایکس من به دنیای سینمایی مارول منتقل شدند.

سال ساخت 2019 

نمرات :  imdb : 5.8    RT:23%

10-ددپول (Deadpool)

ددپول یکی از فیلم های موفق ساخته شده برای ایکس من توسط فاکس به حساب میاد، که البته این فیلم هیچ ارتباطی جز چند اشاره و داستان و رویا به مجموعه اصلی ایکس من نداره و یک فیلم کاملا متفاوته که با طنز جالب و خشونت جذاب و رده سنی بزرگسالانش تونست موفق بشه.البته رایان رینولدز هم در موفقیت شخصیت ددپول بی تاثیر نبوده.

سال ساخت 2016 

نمرات :  imdb : 8    RT:85%

11- ددپول 2 (2 Deadpool)

2 Deadpool

در ادامه موفقیت قسمت اول ددپول، قسمت دوم این شخصیت محبوب هم ساخته شد که تونست دقیقا مثل قسمت اول موفق ظاهر بشه و با روایت کردن داستانی کاملا متفاوت و البته بیشتر کردن چاشنی کمدی فیلم بیننده هارو راضی نگه داره و به طرفدارهای ددپول اضافه کنه.اکثر دوستان حتی با اینکه به دنیای ایکس من هم آشنایی نداشتند و هیچ یک از فیلم های این مجموعه رو ندیده بودند، اما سری فیلم های ددپول رو دیدن.

سال ساخت 2018 

نمرات :  imdb : 7.7    RT:84%

12-لوگان (Logan)

Logan

موفق ترین و به یاد ماندنی ترین فیلم این مجموعه که با بازی حیرت آور هیوجکمن در نقش لوگان و کارگردانی بی نظیر جیمز منگولد، تونست جاودان بشه و برای همیشه در یادها بمونه.این فیلم هم مثل ددپول در خط زمانی خیلی دورتری از بقیه سری فیلم های ایکس من قرار میگیره و زمانیه که تقریبا هیچ یک از اعضای ایکس من جز لوگان و پروفسور ایکس زنده نموندند.

سال ساخت 2017 

نمرات :  imdb : 8.1    RT:93%

13-The New Mutants

new-mutants

فیلم جهش یافته های جدید که از سال ۲۰۱۸ قرار بر ساخت و انتشارش بود به دلایل مختلفی تاخیر خورده که میشه به، خریداری شدن فاکس توسط دیزنی، کامل نبودن فیلمنامه، کرونا و….. اشاره کرد.سران دیزنی و مارول استودیوز هم اعلام کرده اند که این فیلم در خارج از دنیای سینمایی مارول اکران خواهد شد و در صورت موفقیت و مورد قبول واقع شدن شخصیت ها و داستان فیلم، این شخصیت ها و داستان وارد دنیای سینمایی مارول خواهد شد و از این شخصیت هاهم در آینده استفاده خواهند کرد.


لیست دیدن فیلم ها به ترتیب سال انتشار(اصلا پیشنهاد نمیکنیم)

1- X-Men

4- X-Men Origins: Wolverine

7- X-Men: Days of Future Past

10- Logan

13- The New Mutants

2- X2

5- X-Men: First Class

8- X-Men: Apocalypse

11- 2 Deadpool

3- X-Men: The Last Stand

6- The Wolverine

9- Deadpool

12- Dark Phoenix


شما چه ترتیبی را برای دیدن این مجموعه پیشنهاد میکنین؟بهترین فیلم این مجموعه از نظر شما کدومه؟


بخوانید :

3 فکت در مورد ددپول
کمیک فارسی «ددپول دوباره دنیای مارول را میکشد»

کمیک ددپول مأمور مخفی
5 لحظه برتر لوکی در MCU
کمیک لوکی 2019
کمیک LOKI: AGENT OF ASGARD


guest
33 دیدگاه
جدیدترین
قدیمیترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه کامنت ها
ngn

سلام وقت به خیر
تو قسمت لوگان پروفسور ایکس میگفت که اتفاقی که تو وست چستر انجام دادم رو یادم اومد…دقیقا کدوم اتفاقات رو میگفت؟
من کمیک هاشو نخوندم فقط فیلم هارو دیدم

ابوالفضل

سلام
ولی تا اونجایی که من فیلم هارو دیدم ددپول ۲ بعد از لوگان
چون تو اوایل فیلم ددپول ۲،ددپول یه اشاراتی به مرگ لوگان کرد مخصوصا با اون اسباب بازیه که همون صحنه مرگ ولورین بود

امیر

دوتا سوال اگه میشه جواب بدین
۱. قضیه وید ویلسون توی ولورین چیه که تو فیلم ددپول یکم عروسکش بود
۲. پیتر ماکسیموف برا چی تو دوتا از فیلمای روز های گذشته آینده و آپوکالیپس نقش داره آخه اون نباید منطقا بدنیا اومده باشه

ابوالفضل

به اولی میتونم جواب بدم البته جواب کامل نه برای فهمیدنش باید فیلم اول ولورین رو ببینی

Abbas

به سوال إلان دقیقا خط زمانی جهش یافته های جدیدی برای چه سالی هست

علی

سلام میشه فیلم های ددپول و ولورین و لوگان رو جدا دید یعنی طبق این برنامه نباشه؟آیا مشکلی داره؟

سهراب

نمیشه بدون اینکه future past رو دید apocalypse رو دید؟ ممنون میشم زودتر جوابم رو بدین مرسی

Reyhaneh

سه تا فیلم اولو دیدم تا اینجا که خوب بوده

امیر

یعنی واقعا ولورین در سینمایی لوگان مرد؟؟؟😭
میشه یکی جواب بده

جیسون پیتر تاد(نریمان سابق)

شایعه شده که تو اونجرز پنج میاد نمیدونم درسته یا نه

Reza

سلام اگه میشه سوال من را زودتر جواب بدین
در ایکس من فرست کل دیدم دکتر ایکس اخرش فلج شد ولی هنوز جوان بود
ولی در ایکس من سه وقتی پروفسور ایکس و مگنتو از ماشین پیاده شدن و داشتن به خونه جین کوچک میرفتن پروفسور ایکس پیر بود ولی هنوز فلج نشده بود چرا؟

ahmadi ahmadi

چون بازیگرش پیر بود و بازیگر جوون نداشتن

Mr.jahan

من که به ترتیب سال ساخت دیدم و کاملا متوجه شدم🤝
بنظرم اگه به ترتیب خط زمانی هم ببینید اسپویل میشید