Event-Books

5 ایونت برتر مارول و دیسی در دهه گذشته

مارول و دیسی در طول یک سال تعداد زیادی کمیک منتشر میکنن که بین اونها کمیک های خوب و بد پیدا میشه. خیلی از کمیک هایی که این دو شرکت منتشر میکنن مربوط به سری اختصاصی شخصیت های معروف میشه اما معمولا این کمیک ها زیاد بین مردم دیده نمیشه ولی ایونت های بزرگی که از طرف مارول و دیسی هر سال راهی بازار کمیک میشن خیلی سروصدا به پا میکنن. برای مثلا ایونت امپایر و دث متال، که میشه گفت الان از مهم ترین کمیک های در حال انتشار هستن و زیر سایه اونها کمیک های اختصاصی شخصیت ها زیاد به چشم نمیان. 

اما در این مطلب به کمیک های در حال انتشار مارو و دیسی کاری نداریم بلکه قصد داریم ببنیم این دو کمپانی بزرگ در دهه میلادی اخیر یعنی از سال 2010 تا 2020 چه رویدادهایی رو منتشر کردن که بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته و به محبوبیت رسیده. 10 سال فرصت خیلی زیادیه برای شرکت هایی مثل مارول و دیسی تا اتفاقات بزرگی در دنیای کمیک خودشون رقم بزنن و کمیک هایی خلق کنند که تا سالها در ذهن طرفدار های کمیک بمونه و خوشبختانه در طول این سالها شاهد چنین رویدادهایی بودیم. در اینجا به 10 مورد از این رویداد ها نگاهی میندازیم.

10. مارول: Original Sin

اورجینال سین یا گناه اصلی که به دست Jason Aaron نوشته شده و طراحی اون به عهده Mike Deodato بوده از جذاب ترین داستان های دنیای کمیک به حساب میاد اما متاسفانه به دلایلی بعضی از طرفدار های مارول خیلی از این داستان خوششون نمیاد. گناه اصلی داستان قتل مرموز یک واچر رو روایت میکنه و قهرمان هارو نشون میده که در حال کشف راز این ماجرا هستن و در این راه اسرار تاریکی رو فاش میکنن. اگه به داستان های راز آلود علاقه داشته باشید و طرفدار مارول باشید به احتمال زیاد از این کمیک خوشتون بیاد شایدم نه. یکی از اتفاقات جالب این کمیک از دست دادن لیاقت ثور بود که خودش تبدیل به یک راز دیگه برای دنیای کمیک شد. به طور کلی میشه گفت اورجینال سین کمیکیه که ارزش خوندن داره اما اگه شما هم از کسایی هستید که به اون علاقه ندارید دلیل خودتون رو در کامنت ها برای ما بنویسید.

9. دی‌سی: Doomsday Clock

Doomsday-Clock cover

کراس اووری به بزرگی دومزدی کلاک بدون شک به داستان جذابی تبدیل میشه و مورد استقبال قرار میگیره. این سری 12 قسمتی توسط Geoff Johns نوشته شده و آرتیست اون هم Gary Frank بوده.میدونم که واچمن یکی از محبوب ترین کمیک های تاریخ به حساب میاد و دنیای دیسی هم که محبوبیت خودش رو داره، حالا در این رویداد شخصیت های دو دنیای با هم برخورد دارند و ماجرای خیلی جذابی رو شکل میدن. با وجود تمام نکات مثبت این کمیک در زمان انتشار با مشکلی رو به رو شد که کمی از مورد استقبال قرار گرفتنش کم کرد اون هم تاخیر های زیاد در انتشار بود اما با این حال دومزدی کلاک تبدیل شد به یک کمیک محبوب با پایانی عالی.

8. مارول: Death Of Wolverine

مرگ ولورین دقیقا همون چیزیه که عنوان کمیک به ما میگه، یک مرگ برای شخصیتی که هرگز نمیمیره. ولورین در این داستان قدرت بهبود خودشو از دست میده و در پی این ماجرا به جایی کشیده میشه که دشمنی غافل گیر کننده در اونجا وجود داشت. کمیک دث اف ولورین داستانی بسیار غنی داره و تونسته به خوبی پایان شخصیت ولورین رو به تصویر بکشه. نویسنده و طراح این کمیک Charles Soule و Steve McNiven بودن. از اونجایی که شخصیت ها در دنیای کمیک زندگی خیلی طولانی ای دارن و از هر مشکلی جون سالم به در میبرن خیلی سخته که یک مرگ عالی برای اونا خلق کنی اما خوشبختانه در این رویداد، مرگ ولورین رو به بهترین شکلی که ممکن بود دیدیم

.

7. دی‌سی: Justice League Vs. Suicide Squad

سویساید اسکواد علیه جاستیس لیگ از اولین کراس اوور های دوره ریبرث دیسی بود و موفق شد به یکی از ایونت‌های محبوب برای طرفداران تبدیل بشه. نوشتن داستان این کمیک بر عهده Josh Williamson بوده و آرتیست معروف دنیای کمیک یعنی Jason Fabok هم آرت این کمیک رو بر عهده داشته. در این کمیک دو تیم جاستیس لیگ و سویساید اسکواد مقابل هم قرار میگیرن البته تا قبل از اینکه بفهمن یک تهدید بزرگتر در مقابل اونها قرار داره و متحد بشن. جوخه خودکشی علیه لیگ عدالت بسیار داستان سرگرم کننده ای بود که با برگردوندن بعضی ویلن های محبوب قدیمی ماجرای جالبی رو خلق کرد و البته تصاویر جذابی هم که بدست Jason Fabok کشیده شدن در جذابیت اون بی تاثیر نبودن.

6. مارول: Siege

کمیک Siege به دست Brian Michael Bendis و Olivier Coipel خلق شده. در این رویداد شاهد حمله نورمن آزبورن و دارک اونجرزش به ازگارد هستیم که داستان خیلی حماسی بزرگی به نظر میرسه اما اینطور نبود. داستان کمیک Siege اونقد ها که باید جذاب نبود و همین باعث شد برای بعضی مخاطب ها اون یکی از خسته کننده ترین ایونت های مارول باشه اما از طرفی هم در این ایونت شاهد اکشن خوبی بودیم که بین برخی مخاطب ها مورد استقبال قرار گرفت و با وجود مشکلاتی که داشت در نهایت تونست کمیک معروفی بشه. سلیقه مخاطب در انتخاب اینکه این رویداد از جذاب ترین ها باشه یا بدترین بسیار تاثیرگذاره تما مارول تلاش خودش رو کرد تا کمیک جذابی در اختیار مخاطب قرار بده.

5. دی‌سی: Dark Knights: Metal

دارک نایتس: متال به دست دو نفر از مشهور ترین هنرمندان دنیای کمیک یعنی اسکات اسنایدر و گرگ کاپولا خلق شده و تبدیل به یکی از بهترین رویداد های دیسی شده. Dark Knights: Metal بتمن و لیگ عدالت رو در مقابل Barbatos و شوالیه های تاریک اون قرار داد. نسخه های مختلف بتمن از دارک مولتی ورس تبدیل به شخصیت های بسیار جذاب برای دنیای کمیک شدن. این رویداد نشون داد اسکات اسنایدر چقدر نویسنده توانمند و بزرگیه. متال از همه نظر ایونت کاملی بود، داستان عالی، آرت فوق العاده و … همه این خوبی ها این رویداد رو در بین بهترین های دیسی قرار داده.

4. مارول: Secret Wars

جنگ‌های مخفی مارول از معروف ترین ایونت های دنیای کمیک به حساب میاد و احتمالا خیلی از شماها با اون آشنا هستید و نیاز به تعریف نداره. سیکرت وارز به دست جاناتان هیکمن نوشته شده و آرتیست اون هم Esad Ribic بوده. جنگ های مخفی دقیقا همون چیزی بود که طرفدار های مارول بهش نیاز داشتن، یک اتفاق بزرگ در جهان مارول چیزی که یک داستان کاملا متنوع و جدید رو روایت کنه. حضور دکتر دوم در این کمیک بسیار عالی به تصویر کشیده شده همچنین دنیای جدیدی که در این رویداد به وجود اومد با حضور تعداد زیاد قهرمان های مارول بسیار عالی بود. Ribic تصاویر خیره کننده ای رو برای مارول در این کمیک خلق کرده که به داستان هیکمن خیلی کمک کرده.

3. دیسی: The Multiversity

Grant Morrison از زمانی که فاینال کرایسیس رو به پایان رسوند وعده Multiversity رو به مخاطب ها داده بود و وقتی که بالاخره منتشر شد همه رو مجذوب خودش کرد. آرت این رویداد توسط آرتیست های با استعدادی انجام شده اما نقطه قوت اصلی این ایونت داستانش در مورد مولتیورس دیسی بود. خیلی از هوادارن به Multiversity علاقه دارن چون حاصل ذهن بسیار خلاق گرنت موریسون بود. مولتی‌ورسیتی همچنان در بین طرفدار های کمیک به عنوان یکی از بزرگترین رویداد ها شناخته میشه و همین باعث شده در لیست برترین ایونت های دهه اخیر قرار بگیره. عظمت یک داستان خودش میتونه به تنهایی یکی از دلایل محبوب شدن کمیک ها باشه اما به شرطی که نویسنده کمکی بتونه اون رو به خوبی مدیریت کنه و داستانی عالی خلق کنه مثل چیزی که در Multiversity دیدیم.

2. مارول: House Of X/Powers Of X

قدرت ایکس و خاندان ایکس یکی از بزرگترین رویداد های مارول بود که تغییرات خیلی زیادی برای مردان ایکس و دنیای جهش یافته ها ایجاد کرد. در این ایونت پرفسور ایکس و مگنیتو، کراکوا رو برای جهش یافته به وجود آوردن که به عنوان یک کشور مستقل شناخته میشه و در اون همه جهش یافته ها با صلح کنار هم زندگی میکنن و قسم خوردن از اونجا در برابر هر تهدیدی محافظت کنن. مدت زیادی از انتشار این رویداد جذاب نگذشته و قطعا تاثیر کارهایی که جاناتان هیکمن با دنیای ایکس من کرد تا سالها بر روی دنیای مارول میمونه. تقریبا میشه گفت هیکمن با این سری کمیک ها بین طرفدارهای مردان ایکس بسیار محبوب شد و به یکی از نویسنده های برتر مارول تبدیل شد. 

1. دیسی: DC: Rebirth #1

DC: Rebirth #1 به دست جف جانز  نوشته شده و آرتیست های اون ary Frank, Phil Jimenez, Ivan Reis, و Ethan Van Sciver بودن. این کمیک در سال 2016 دنیای دیسی رو دوباره تعریف کرد و با تمرکز بر روی شخصیت والی وست سعی کرد دنیای دیسی رو از  New 52 به دنیای بعدی منتقل کنه و این قسمت تازه شروع داستان بود که به شدت مورد استقبال طرفدار ها قرار گرفت و خیلی ها بر این باورن مارول  با الهام (یا کپی) از این رویداد کمیک Marvel: Legacy #1 رو خلق کرده. سری ریبرث دیسی شروعی بسیار طوفانی داشت اما الان به عقیده خیلی از طرفدارن New 52 مجموعه بهتری بود.

منبع: CBR


به نظر شما در این 10 سال رویداد های مارول بهتر بودن یا دیسی؟


بخوانید:

کمیک فارسی DOOMSDAY CLOCK
ایونت فارسی EMPYRE
ایونت فارسی DARK NIGHTS: DEATH METAL
5 کمیکی که باید تو فاز 5 مارول استفاده بشه
تاثیرگذار ترین رویداد های DC


guest
94 دیدگاه
جدیدترین
قدیمیترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه کامنت ها
کیارش

ریبرث رو بد پیش بردن وگرنه میتونست عالی باشه ، ولی به نظرم اصلا نیاز نبود ریبرث رو بیرون بدن میتونستن با نیو ۵۲ ادامه بدن

راستین

مارول تا ابد

آریا

دیسی بهتره

ثور لاور

به نظرم سکرت وارز از همه بهتر بود
مرسی بابت مقاله

BATMAN

از همه بهتر DOOMSDAY CLOCK بود

NAVIXY

سلام ممنون از سایت خوبتون
یه سوال داشتم.دارک نایتس دث متال نمیتونه تو این لیست جا بگیره یا جزو متال حسابش میکنید؟

ثور لاور

بنظرم نمیتونه

Ozymandias

سری ریبرث متوسط رو به خوبه،هاوس آف ایکس و دومزدی کلاک بینظیرن،مولتیورسیتی عالیه،سکرت وارز و دث آف ولورین و متال میتونستن خیلی عالی باشن ولی فقط خوب بودن،سیج و اورجینال سین و جوخه در برابر لیگ چرت خالص بودن

zaal

میشه یه پیشنهاد به ساییتتون بدم؟

Rasool_almasi

بگید

zaal

اگه میشه توی مقاله معرفی اختصاصی دارکساید اینو بگم چون هم قابل دیدنه و هم دیگه این مقالتون توی لیست اصلی نیست

zaal

کسی از کمیک هایwatchmenخونده؟اگه خوندین میشه بگین کیفیت داستاناش چقدره؟من اصلا نمیشناسمشون

MHA

کمیک واچمن یکی از برترین کمیک های تاریخ است

MHA

بدون شرح👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻

.....

واقعا جای خاندان ام تو این لیست خالیه چون واقعا فوق العاده بود

general

به نظر من نمی شود چون house of mدر سال 2007 اتفاق افتا د و این مقاله ی برای دهه ی گذشته است!